شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

بروزرسانی ها
بازاریابی در یوتیوب
شناسه پست: 4675
بازدید: 63
  • بازاریابی در یوتیوب

    همانطور که می دانید امروزه شبکه های اجتماعی تبدیل به یکی از تأثیرگزارترین ابزار در دنیای بازاریابی شده اند. اما حتی خیلی از بازاریابان شبکه های اجتماعی از نقش پلتفرم یوتیوب، که یکی از قدرتمندترین رسانه های حال حاضر است، غافل اند. با کمی تحقیق می توان دریافت که فرصت های بی شماری در یوتیوب برای بازاریابی وجود دارند. فقط کافیست که در مسیر بازاریابی در یوتیوب به درستی قدم بردارید تا به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید. به همین منظور نیز در این مطلب از استورمانستر قصد داریم به 8 گام مهم و اساسی در بازاریابی در یوتیوب اشاره کنیم. با مطالعه این مطلب می‌ توانید بازاریابی در یوتیوب را از پایه شروع کرده و استراتژی متناسب با کسب و کار یا فعالیت خود را طراحی کنید.

    مقالات مرتبط

    چرا بازاریابی در یوتیوب؟

    یوتیوب یک پلتفرم برای اشتراک محتواهای ویدئویی است که در نوع خود از تمام رقبایش به راحتی پیشی می گیرد. جالب است بدانید که ماهانه 2 میلیارد کاربر از سراسر دنیا وارد حساب کاربری خود در یوتیوب می شوند. همچنین یکی از راه های کسب درامد دلاری فعالیت در یوتیوب است در کنار این مزیت بزرگ در حال حاضر با بیش از 76 زبان مختلف می توان به آن دسترسی پیدا کرد که این عدد حدود 95% از جمعیت جهان را شامل می شود.

    علاوه بر این به طور کلی حدود یک سوم از کل زمان آنلاین کاربران، صرف دیدن ویدئو می شود. در یوتیوب نیز هر دقیقه نیز بیش از 500 ساعت ویدئو در یوتیوب بارگزاری می شود. همین امر سبب شده که یوتیوب تبدیل به محبوب ترین پلتفرم اشتراک ویدئو شود. بنابراین در تأثیرگزاری و قدرت بالقوه این رسانه برای تأثیرگزاری در هر زمینه ای شکی نیست.

    از طرفی در اکثر موارد، تأثیرگزاری ویدئو به مراتب بیشتر از متن خواهد بود. بنابراین فعالیت تجاری در یوتیوب، می تواند یک فرصت طلایی برای موفقیت در بازاریابی باشد. به ویژه اگر درصد قابل قبولی از مخاطبانتان در این پلتفرم حضور داشته باشند و رقبایتان نیز فعالیت پر رنگی در این رسانه نداشته باشند.

    8 گام اساسی در طراحی استراتژی بازاریابی در یوتیوب

    در کنار مزایای یوتیوب، این نکته را هم باید در نظر بگیریم که با توجه به حجم زیاد محتوایی که در یوتیوب وجود دارد، بازاریابی در یوتیوب احتمالاً در حرف، راحت تر از عمل است. اما نگران نباشید! قرار نیست در این مسیر سردرگم شوید. چرا که اصول مشخصی برای بازاریابی در یوتیوب وجود دارند که مسیر را برایتان روشن کرده و امکان تجزیه و تحلیل وضعیت را هم برایتان مهیا می کنند.

    در ادامه به 8 مورد از مهم‌ ترین این اصول اشاره می کنیم و ضمن آنها، تکنیک ها و روش های طراحی استراتژی بازاریابی در یوتیوب را نیز مرور می کنیم.

    یک کانال تجاری بسازید

    طبیعتاً اولین قدمی که باید برای شروع بازاریابی در یوتیوب بردارید، ساخت یک کانال برای کسب و کار یا فعالیت کاریتان است. دقت کنید که اگر با حساب شخصی (Personal Account) کانال بسازید، فقط خودتان می توانید به آن دسترسی داشته باشید. به علاوه این حساب به نام خود شماست و بسته به تنظیماتی که انتخاب می کنید، ممکن است مخاطبان فقط به آدرس ایمیل شخصیتان دسترسی داشته باشند.

    اما در مقابل، یک کانال تجاری که توسط یک حساب تجاری (Brand Account) ساخته می شود، می تواند به طور همزمان توسط چند نفر قابل دسترسی و مدیریت باشد. همچنین با یک حساب کاربری تجاری، می توانید چندین کانال تجاری داشته باشید. بنابراین اولین قدم برای شروع بازاریابی در یوتیوب، ساخت یک کانال تجاری است.

    مخاطبان را بیشتر بشناسید

    اگر فعالیت حرفه ای خود را به تازگی در یوتیوب آغاز کرده اید، کمی وقت بگذارید تا مخاطبان یوتیوب را بیشتر بشناسید. برای مثال بهتر است درباره این اطلاعات تحقیق کنید: محل زندگی اکثر کاربران، محدوده سنی کاربران (81% از کاربران بین 15 تا 25 سال سن دارند)، دستگاه ترجیحی کاربران (70% از کاربران در گوشی موبایل ویدئوهای یوتیوب را تماشا می کنند) و … .

    علاوه بر این باید درباره موضوعات محبوب کاربران در هر بازه زمانی نیز بدانید. برای مثال در سال 2019 بیش از 99 میلیون ساعت ویدئوی آموزش مدیتیشن دیده شده است! در هر بازه زمانی موضوعاتی محبوب تر از سایرین هستند.

    در مورد مخاطبان کانال خود هم وقتی یک کانال تجاری می سازید، یک برگه به اسم “Analytics” در اختیارتان قرار می گیرد. در این برگه در قسمت Audience می توانید اطلاعات مخاطبان کانال خود را ببینید. برای مثال مدت زمان تماشای ویدئوها توسط کاربران، آمار جمعیتی مخاطبان، کامنت های مخاطبان و … .

     

    ساخت ویدئو را شروع کنید

    و اما می رسیم به مهم ترین مرحله بازاریابی در یوتیوب، یعنی تولید محتوا. شاید جزو افرادی باشید که دقیقاً می دانند قرار است چه ویدئوهایی را بسازند و منتشر کنند. اما اگر هنوز ایده کاملی در این زمینه ندارید، در این قسمت به 6 مورد از مهم ترین انواع ویدئو به ترتیب محبوبیت آنها اشاره می کنیم. انتخاب از بین این موارد، کاملاً به حوزه فعالیت کانال و هدف از بازاریابی در یوتیوب بستگی دارد. این اهداف می توانند شامل معرفی یک محصول یا برند، جذب مشتری و … باشند.

    بنابراین اول باید هدف ویدئو را مشخص کنید و طول ویدئوی مد نظر را تخمین بزنید. سپس خلاقیت خود را به کار بگیرید و ساخت ویدئو را شروع کنید.

    • مصاحبه با مشتریان: اگر موضوع کانالتان بازاریابی برای کسب و کاری است که محصول یا خدماتی را به مخاطبان خود ارائه می دهد، می توانید با مشتریان خود مصاحبه کرده و ویدئوی آن را به اشتراک بگذارید. شنیدن نظر سایر مشتریان می تواند اعتبار یک برند را نزد مخاطبان بالا ببرد.
    • معرفی محصول: در این نوع ویدئوها، می توانید محصولات برند را معرفی کنید (مانند ویدئوهای آنباکسینگ) و مشخصات آن را بیشتر توضیح دهید.
    • آموزشی: ویدئوهای آموزشی می توانند شامل آموزش نحوه استفاده از یک محصول (که آن محصول حتی می تواند یک وب سایت باشد) و یا آموزش نکات و تکنیک های یک حوزه خاص باشند.
    • بررسی موردی: ویدئوی بررسی یک محصول یا موضوع خاص، شامل بررسی آمار و نتایج ارائه یک محصول خاص (که حتی می تواند نرم افزار باشد) می شود. مثل میزان فروش، میزان رضایت مشتریان
    • ولاگ: ولاگ‌ ها که امروزه بیش از هر زمان دیگری نزد کاربران محبوب شده اند، شامل فیلمبرداری از وقایع روزمره و یا موضوعات مشخصی مثل سفر ضمن بازاریابی برای برند مد نظر هستند.
    • ویدئوهای زنده: ویدئوی زنده (Live) در یوتیوب، نمایش مستقیم یک رویداد است. این ویدئوها را می توانید به صورت زنده در یوتیوب پخش کرده و بعد مثل سایر ویدئوها در کانال ذخیره کنید. برای شروع یک ویدئو زنده، کافیست روی آیکون دوربینی که داخل آن یک + است کلیک کرده و بعد “Go Live” را انتخاب کنید.
    این مطلب رو هم بخون:  محتوای همیشه سبز (evergreen) چیست؟

     

    برای انتشار ویدئوها زمانبندی داشته باشید

    یکی از فاکتورهایی که می تواند به کانال شما اعتبار ببخشد، داشتن یک زمانبندی مشخص برای انتشار ویدئوهاست. برای انتخاب بهترین زمانبندی برای انتشار ویدئوها، ابتدا قسمت آنالیز کانال را بررسی کنید. شاید روز یا ساعتی وجود داشته باشد که کاربران تمایل بیشتری به تماشای ویدئوها داشته باشند. در این صورت می توانید ویدئوها خود را در آن روزها و ساعت ها منتشر کنید.

    ویدئوهای خود را بهینه کنید

    همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، یوتیوب دومین موتور جست و جوی محبوب دنیاست. بنابراین همانطور که برای محتواهای وب سایت خود باید به فکر بهینه سازی مطالب و ارتقای امتیاز سئو باشیم، این امر در مورد ویدئوهای یوتیوب نیز صدق می کند. در واقع هدف از بهینه سازی ویدئوها در فرآیند بازاریابی در یوتیوب، این است که کانال و ویدئوهای آن، رتبه بالایی در گوگل و در خود یوتیوب داشته باشند تا بتوانند بازدید بیشتری بگیرند. به همین منظور در این قسمت به 2 راهکار کلی برای بهبود سئو و بهینه سازی ویدئوها اشاره می کنیم.

    اول: اضافه کردن End Screen و Card برای بهبود سئو

    End Screens  (صفحات پایانی) تصاویری است که در 2 تا 20 ثانیه آخر ویدئو ظاهر می شوند و سایر ویدئوهای مرتبط با همان ویدئو را به کاربر معرفی می کنند. Card (یا کارت) CTAهای کوچکی هستند که در حین پخش ویدئو در قسمت بالا و سمت راست نمایش داده می شوند و مخاطب با کلیک روی آنها می تواند وارد صفحه مد نظر شما شود. این اِلِمان ها می توانند باعث تقویت تعامل کاربر با کانال و ارتقای سئو شوند.

    دوم: بهینه سازی فراداده‌ ها

    اولین راه برای بهبود سئو، بیهنه سازی فراداده (Metadata) است. وظیفه فراداده ها انتقال اطلاعات ویدئو به مخاطب است. اگر در فراداده ها اطلاعات درست و مناسبی را ارائه دهید، یوتیوب ویدئوی شما را بهتر شناسایی می کند و بیشتر به رسمیت می شناسد. بنابراین رتبه ویدئو در سرچ یوتیوب بالا می رود. اما چطور فراداده را بهینه کنیم؟ به طور کلی سعی کنید فراداده ها را مختصر و مفید بنویسید. چراکه اگر در این اطلاعات از کلمات غیر مرتبط استفاده کنید، ممکن است ویدئو از لیست نتیجه جست و جو حذف شود. در ادامه به مهم‌ ترین نکات برای نوشتن بخش های مختلف فراداده اشاره می کنیم.

    عنوان: عنوان ویدئو تقریباً اولین چیزی است که ویدئوی شما را در لیست نتایج به مخاطب معرفی می کند. بنابراین عنوان را شفاف و جذاب بنویسید. همچنین برای نوشتن عنوان، از کلمه کلیدی محبوب مربتط با ویدئو (به خصوص ابتدای تیتر) استفاده کنید. ضمناً سعی کنید تعداد کلمات عنوان نهایتاً 60 کاراکتر باشد تا به طور کامل در صفحه نتایج جست و جوی کاربر نشان داده شود.

    توضیحات: توضیحات (Description) پایین هر ویدئو نشان داده می شوند. یوتیوب در حالت عادی فقط حدود 100 کاراکتر اول توضیحات را نشان می دهد و مخاطب برای خواندن ادامه آن باید “Show more” را انتخاب کند. بنابراین از آنجایی که ممکن است مخطب به همان 100 کارکتر بسنده کند، لینک های مهم و CTA ها (لینک‌ های Call to action که معمولاً برای تبلیغات استفاده می شوند و مخاطب با کلیک روی آن وارد صفحه مد نظر شما می شود) را در ابتدای توضیحات بگنجانید.

    پایین این توضیحات نیز رونوشت (Transcript) قرار می گیرد. رونوشت می تواند شامل خلاصه ای از محتوای ویدئو باشد که باید شامل کلمه کلیدی مد نظر نیز باشد. همینطور می تواند شامل آدرس وب سایت، اینستاگرام و … شود. می توانید برای بعضی از توضیحات از هشتگ (#) هم استفاده کنید. البته مراقب باشید که تعداد هشتگ ها زیاد نشود.

    نکته: به طور کلی سعی کنید نهایتاً از 5000 کاراکتر و 15 هشتگ در توضیحات استفاده کنید.

    تگ ها: در قسمت تگ‌ ها از خود کلمه کلیدی و ترکیب های شامل همان کلمه کلیدی استفاده کنید. با این کار ویدئوهای شما با سایر ویدئوهای آن حوزه، به نوعی مرتبط شده و دامنه وسیع تری پیدا می کنند.

    دسته: بعد از این که ویدئو را آپلود می کنید، در بخش ” Advanced settings” می توانید یک دسته را برای ویدئو انتخاب کنید. با این کار یوتیوب ویدئوی شما را کنار سایر ویدئوهای آن دسته قرار می دهد.

     

    Thumbnail: تصویر بندانگشتی یا Thumbnail تصویری است که مخاطب برای ویدئوی شما (در صفحه نمایش نتایج جست و جو) می بیند. در واقع این تصاویر به نوعی محتوای ویدئو را معرفی می کنند و می تواند تأثیر زیادی در جذب یا دفع مخاطب داشته باشد.

    جالب است بدانید که طبق گزارش یوتیوب، تصویر Thumbnail 90% از محبوب ترین ویدئوها، به صورت فکر شده و سفارشی انتخاب شده است. برای انتخاب این تصویر بهتر است از تصاویر کاملاً مرتبط با خود ویدئو که کیفیت بسیار خوبی دارد استفاده کنید. توصیه یوتیوب برای کیفیت این تصاویر، 720 در 1280 پیکسل است.

    این مطلب رو هم بخون:  حالت جستجوی ناشناس یا incognito چیست و بررسی تاثیر آن بر سئو

    نکته: برای بارگزاری تصویر سفارشی برای Thumbnail، باید اول حساب یوتیوب خود را تأیید کنید. برای این کار می توانید از لینک youtube.com/verify اقدام کنید.

    کانال خود را برای بازاریابی در یوتیوب بهینه کنید

    علاوه بر ویدئوها، خود کانال را هم می توانید بهینه کنید تا رتبه آن بالاتر برود و در نتیجه مخاطبان بیشتری با کانال شما آشنا شوند. در ادامه به ؟؟؟ تا از مهم ترین روش ها برای بهینه سازی کانال یوتیوب اشاره می کنیم.

    تکمیل پروفایل کانال

    اگر هنوز این کار را نکرده اید، مراحل نهایی تکمیل پروفایل را انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

    • شرح کانال: در تب “about” پروفایل کانال، یک تعریف کلی از فعالیت و اهداف کانال بنویسید (به طوری که غنی از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع کانال باشد). همچنین لینک وب سایت و سایر شبکه های اجتماعی خود را ذکر کنید.
    • تصویر پروفایل: بهترین تصویر برای پروفایل کانال، می تواند نسخه بسیار با کیفیتی از لوگوی برند مد نظر باشد.
    • بنر کانال: در قسمت بالای صفحه کانال، یک فضای بزرگ بنر مانند وجود دارد که به آن Channel Art می گویند. برای طراحی این قسمت وقت صرف کنید و سعی کنید مواردی مثل اهداف کلی کانال، محصولات یا خدمات برند، لینک شبکه های اجتماعی و … را در آن بگنجانید.

     

    نکته: این تنظیمات را می توانید در گزینه Customization و در تب های بالای صفحه پیدا کنید.

     

    مرتب کردن ویدئوها: ویدئوهای یک کانال در حالت پیش فرض، به صورت رندم نشان داده می شوند. اما بهتر است به ویدئوهای خود یک ترتیب معنادار و منطقی بدهید. مثلاً آموزش های مبتدی تا پیشرفته را طبق سطوح آنها به ترتیب پشت سر هم قرار دهید. با این کار در واقع مخاطب را از ویدئویی به ویدئوی دیگر هدایت می کنید.

    اضافه کردن زیرنویس و ترجمه: یوتیوب دارای یک ابزار داخلی است که به کمک آن می توانید برای ویدئوی خود زیرنویس زبان اصلی یا زیرنویس ترجمه به یک زبان (مثل انگلیسی) قرار دهید. با این کار ویدئوهای خود را برای کاربران غیر بومی، کم شنوا و یا حتی افرادی که ترجیح می دهند ویدئو را بدون صدا ببیند، بهینه می کنید.

    از ابزارهای آنالیز یوتیوب استفاده کنید

    آنالیز وضعیت کانال یوتیوب در هر بازه زمانی، از مهم ترین اقدمات برای طراحی استراتژی بازاریابی است. خوشبختانه خود یوتیوب بعضی از اطلاعات مهم کانال را در اختیار کاربران قرار می دهد. برای مشاهده این اطلاعات باید به youtube.com/analytics بروید گزینه Analytics را در منوی اصلی انتخاب کنید. در این صفحه می توانید وضعیت ویدئوهای کانال در 28 روز گذشته را ببینید. ضمناً می توانید از منوی کشویی سمت راست و بالا، این بازه زمانی را تغییر دهید.

     

    اگر گزینه “See more” را انتخاب کنید، اطلاعات جامع تری از اطلاعات جمعیتی، محتواهای محبوب، منابع ترافیک و … ببینید. همچنین می توانید این نتایج را بر اساس محتوا، نوع دستگاه و … فیلتر کنید.

     

    بعضی از مهم‌ ترین پارامترها در آنالیز وضعیت کانال یوتیوب عبارتند از:

    Watch time :Watch time زمانی است که مخاطبان در کانال وقت صرف کرده اند. این فاکتور یکی از مهم ترین شاخص های رتبه بندی کانال در یوتیوب است. دقت کنید که بهتر است در ویدئوهایی که درصد تماشای بیشتری دارند، کارت ها وEnd Screenهای بیشتری برای معرفی سایر ویدئوها قرار دهید تا میزان بازدید همه ویدئوهای کانال بالاتر برود.

     

    Traffic source: اطلاعات بخش Traffic source یا منابع ترافیک، روشن می کند که مخاطبان، محتوای شما را از چه مسیر آنلاینی پیدا می کنند. مثلاً سرچ در خود یوتیوب یا سرچ در توییتر و بعد آشنایی با کانال یوتیوب و … .

     

     

    Demographics :Demographics یا اطلاعات جمعیت شناسی اطلاعاتی راجع به مخاطبان مثل سن، جنسیت، محل جغرافیایی و … را ارائه می دهد.

     

    گزارش Engagement: در گزارشات Engagement می توانید ببینید که مخاطبان بیشتر روی چه چیزی در کانال کلیک می کنند، چه چیزی را بیشتر به اشتراک می گذارند، برای کدام ویدئو بیشتر کامنت می گذارند و … . همچنین می توانید گزارش عملکرد کارت ها  و End Screenها را نیز در این قسمت ببینید.

    برای معرفی کانال خود تبلیغات کنید

    وقتی فعالیت خود را در بازاریابی در یوتیوب آغاز می کنید، پارامتری که می تواند برای موفقیت در این مسیر تعیین کننده باشد، میزان شناخت کانال از طرف مخاطبان است. تمام روش‌ هایی که بالاتر برای بهبود سئوی کانال و ویدئوها معرفی کردیم، باعث نمایش بیشتر ویدئوهای شما و در نهایت شناخته تر شدن کانالتان می شوند. اما یکی دیگر از بهترین روش ها برای معرفی و شناساندن کانال به کاربران یوتیوب، تبلیغات برای کانال، توسط خود یوتیوب است.

    شما می توانید در ازای مبلغ مشخصی، تبلیغات کانال خود را به یوتیوب بدهید. این دسته از تبلیغات معمولاً در دو نوع نمایش داده می شوند. یکی تبلیغاتی که در صفحه Home یوتیوب به کاربران نشان داده می شود. دیگری تبلیغاتی که حین پخش سایر ویدئوها نمایش داده می شوند. در این نوع تبلیغات باید یک CTA بگنجانید تا کاربر در صورت تمایل با کلیک روی آن لینک، وارد کانال شما شود.

    امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد. در نهایت یادآوری می کنیم که گاهی اوقات فقط روی آوردن به بازاریابی در یوتیوب، می تواند شما را به راحتی از سایر رقبا متمایز کند. پیشنهاد می کنیم پس مطالعه این مطلب حتما به مقاله عجیب‌ترین ایده های کسب و کار اینترنتی که شگفت‌زده‌تان می کنند مراجعه کنید.

    از همراهیتان با استورمانستر سپاسگزاریم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵