شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا
شناسه پست: 6065
بازدید: 900
  • تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا

    در دنیای بازاریابی دیجیتال، محتوا به عنوان وسیله ای برای جذب مشتریان بالقوه استفاده می شود. تولید محتوای با کیفیت برای اغلب کسب و کار ها بسیار حیاتی است. محتوای دیجیتال به مشتریان بالقوه این امکان را می دهد تا به صورت ارگانیک شما را کشف کرده و با شما تعامل برقرار کنند. آن ها از طریق محتوای شما می توانند مشکلات و نیاز های خود را برطرف کنند و از این طریق با خدمات شما آشنا خواهند شد.محتوا وسیله ای برای نشان دادن تخصص و آگاهی شما است. از این طریق شما می توانید در بین مخاطبان خود اعتماد ایجاد کرده و خود را به عنوان یک رهبر در حوزه ی کاریتان معرفی کنید. محتوا صرفاً برای اهداف تبلیغاتی نیست و اگر می خواهید محتوای شما برای هر هدف تجاری مناسب باشد، باید به طریقی ارزشی را به مخاطبان خود اضافه کنید.

    برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال شما نیاز به داشتن استراتژی محتوا و در کنار آن استفاده از تکنیک های بازاریابی محتوا خواهید داشت. بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا مکمل یکدیگر هستند، اما یکسان نیستند. این دو در واقع دو رویکرد متمایز (گرچه مرتبط) در بازاریابی دیجیتال هستند و هر یک در فروش آنلاین محصولات و خدمات نقش دارند. در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که این دو چه تفاوت هایی دارند و چگونه می توانند به کسب و کار شما کمک کنند.

     

    محتوا چیست؟

    ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که اساساً محتوا به چه معناست. در واقع کلمه ی محتوا بسیار جامع است و برای مفاهیم مختلف استفاده می شود. اما در حوزه بازاریابی دیجیتال، محتوا چهار عنصر اصلی را در بر می گیرد:

    • اطلاعات – پیام شما چیست؟ می تواند سرگرم کننده، آموزنده و… باشد.
    • موضوع- محتوا قرار است به شما و خواننده کمک کند که چه کاری را انجام دهید؟ مخاطبان این محتوا چه کسانی هستند؟ چرا این محتوا منتشر می شود؟
    • انتشار – در چه کانالی محتوا را منتشر می کنید و این چگونه بر پیام کلی تأثیر می گذارد؟
    • فرم و نوع آن – آیا محتوای شما متن، صوت (پادکست)، تصویر و … است؟

    در واقع محتوا اطلاعاتی است که مربوط به یک موضوع است و در یک کانال به افراد خاصی ارائه داده می شود، محتوا دارای یک فرم است و به شکل های مختلف به افراد منتقل می شود. بسیاری از تعاریف مربوط به محتوا بیش از حد بر روی اطلاعات متمرکز هستند و بقیه عناصر در آن ها وجود ندارند. اما این را باید در نظر داشت که این چهار عنصر به بهبود کیفیت محتوای شما کمک می کنند. به عنوان مثال، شما می توانید مراحل نصب وردپرس را در قالب یک محتوای متنی ایجاد کنید، اما گنجاندن تصاویر باعث واضح تر شدن آن می شود.

    تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا

    بازاریابی محتوا چیست؟

    در حالت کلی پروسه ی ایجاد، انتشار و توزیع محتوا برای مخاطبان، هدف بازاریابی محتوا است که معمولاً به صورت آنلاین انجام می شود و هدف آن جذب مشتریان جدید است. بازاریابی محتوا بیشتر بر اهداف بازاریابی دیجیتال متمرکز است. اصطلاح “بازاریابی محتوا” به طور خاص به فعالیت هایی اشاره دارد که در آن بازاریابان از کمپین های فعالانه برای دسترسی به بازدید کنندگان جدید استفاده می کنند. بازاریابی محتوا نحوه استفاده بازاریابان از تکنیک های مختلف برای جذب مخاطبان جدید است.

    نحوه ایجاد بازاریابی محتوا برای وب سایت های کوچک را بخوانید.

    نمونه های بازاریابی محتوا

    در اینجا برخی از انواع اصلی محتوای دیجیتال مورد استفاده در یک کمپین بازاریابی محتوا آورده شده است:

    • پست ها و مقالات وبلاگ

    وبلاگ ها و پست های وبلاگ در قلب بازاریابی محتوا و تولید لید قرار دارند. محتوای وبلاگ با کیفیت که به پایگاه مشتری شما مربوط می شود و براساس سئو نوشته شده است، باعث می شود سایت (و محتوای) شما توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو “قابل کشف” باشد. جالب است بدانید که شرکت هایی که ماهانه بیش از 16 پست وبلاگ منتشر می کنند، تقریباً 4.5 برابر بیشتر از شرکت هایی که ماهانه صفر تا چهار پست منتشر می کنند، بازدید کننده دارند.

    • رسانه های اجتماعی

    اگر پست های وبلاگ قلب بازاریابی محتوا باشد، رسانه های اجتماعی سیستم گردش خون آن هستند! در حالی که تولید و جذب مشتری اغلب از طریق وبلاگ شما اتفاق می افتد، بازاریابی در شبکه های اجتماعی به عنوان تقویت کننده تلاش های شما پیشگام است. برای اینکه محتوای سایت شما به کمک موتورهای جستجو توسط  کاربران مشاهده شود ، باید از کلمات کلیدی مرتبط و … استفاده کنید و به سوالات کاربر در مورد موضوع مورد نظر پاسخ دهید.

    این مطلب رو هم بخون:  راحت ترین راه دانلود از اینستاگرام (فیلم + عکس)

    یک استوری اینستاگرام یا یک پست فیس بوک کسب و کار شما را برجسته می کند و ترافیک بیشتری را به سایت و مقاله شما وارد می کند. در نهایت این موضوع به رتبه بندی شما در نتایج موتورهای جستجو کمک می کند و این روند همین گونه ادامه دارد.

     

    • محتوای ویدیویی و پادکست ها

    همانقدر که مقالات وبلاگ و پست های شبکه های اجتماعی در بازاریابی محتوا نقش دارند، فیلم ها و پادکست ها را نیز فراموش نکنید. محتوای ویدئویی و صوتی روش دیگری برای برقراری ارتباط با مشتریان و انتقال ارزش پیشنهادی برند شماست. قرار دادن یک فیلم در یک پست، میزان بازدید ارگانیک از نتایج جستجو را 157 درصد افزایش می دهد. جالب است بدانید که تنها 20 درصد از مردم متن را در یک صفحه می خوانند، اما 80٪ مردم یک فیلم را تماشا می کنند.

    • کتاب های الکترونیکی، راهنماها و وبینارها

    در حالی که محتوای ذکر شده در بالا بازدیدکنندگان را به وب سایت شما وارد می کند، در برخی موارد شما به یک روش مشخص برای تبدیل این بازدید کنندگان به لید هایی نیاز دارید که در نهایت می توانند به سمت خرید محصولات و خدمات هدایت شوند. این جایی است که کتاب های الکترونیکی و… مفید خواهد بود. برخلاف پست های وبلاگ، فیلم ها یا پادکست هایی که مستقیماً از طریق سایت شما قابل دسترسی هستند، این نوع محتوا محتوایی هستند که افراد برای دسترسی به آن مجبور خواهند بود که آدرس ایمیل یا سایر اطلاعات خود را وارد کنند و شما از این طریق می توانید لیست ایمیل خود را گسترده تر کنید.

    استراتژی محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

    استراتژی محتوا پایه و اساس بازاریابی محتوا است. در واقع بازاریابی محتوا بر اساس استراتژی محتوا ایجاد شده است. برای درک بهتر شما می توانید آن را به عنوان یک نقشه در نظر بگیرید. اگر بازاریابی محتوا سفری به سوی موفقیت برند است، استراتژی محتوا نقشه ای است که شما را به سمت اهدافتان هدایت می کند و مسیر را نشان می دهد.

    محتوای با کیفیت به تنهایی یک کمپین موفق در بازاریابی محتوا ایجاد نمی کند. برای ارتباط با بازدید کنندگان و تبدیل لید ها، شما نیاز به استراتژی محتوا خواهید داشت، زیرا استراتژی محتوا فرآیند توسعه و اجرای بازاریابی محتوا است.

    استراتژی محتوا به سوال “چرا شما در حال انتشار محتوا هستید” پاسخ می دهد. هر محتوایی که منتشر می کنید، باید حول یک هدف باشد و استراتژی محتوا به شما کمک می کند هدف خود را دقیقاً تعیین کنید. با استفاده از استراتژی مناسب، دیگر هرگز محتوای تصادفی ایجاد نخواهید کرد، زیرا این نوع محتوا شما را به اهداف بازاریابی محتوا نزدیک نمی کند. بخشی از استراتژی محتوا، یافتن دقیق مخاطبان شماست. با استفاده از آن شما خواهید فهمید که:

    • مهم ترین نقاط درد آن ها چیست؟
    • چرا آن ها مطالب شما را می خوانند؟
    • چگونه محصول یا خدمات شما می تواند به آن ها در بهبود زندگیشان کمک کند؟

    علاوه بر آن استراتژی محتوا درباره تصمیم گیری در مورد نوع محتوایی است که منتشر می کنید. همانطور که در بخش قبل اشاره شد، انواع مختلفی از محتوا وجود دارد که می توانید به صورت آنلاین منتشر کنید. وبلاگ ها، اینفوگرافی ها، کتاب های الکترونیکی، پادکست ها و پیام های رسانه های اجتماعی وجود دارد. شما می توانید محتوا را در وب سایت خود، در شبکه های اجتماعی یا به عنوان یک وبلاگ نویس مهمان در سایت دیگری منتشر کنید. استراتژی محتوا نگاهی عمیق به نیازها و اهداف برند شماست. با استفاده از آن شما خواهید فهمید که به چه نوع محتوایی نیاز دارید، در کجا باید آن را تبلیغ کنید و برنامه ای برای ایجاد و انتشار آن تعیین می کند.

    همچنین استراتژی محتوا معیارهایی برای سنجش موفقیت در بازاریابی محتوا را تعیین می کند. هنگامی که اهداف بازاریابی محتوا را دنبال می کنید، مهم است که از نحوه ی عملکرد هر محتوای منتشر شده آگاهی داشته باشید. مثلا باید بدانید که:

    • آیا پست های وبلاگ شما توجه خوانندگان را جلب می کند؟
    • آیا افراد بر روی لینک های وب سایت شما کلیک می کنند؟
    این مطلب رو هم بخون:  الگوریتم رقص گوگل و نقش آن در نتایج جستجو

    چرا استراتژی محتوا اهمیت دارد؟

    بازاریابی محتوا خوب است، اما بدون استراتژی محتوا، مانند این است که به یک سفر بدون مقصد مشخص بروید. بدون وجود یک استراتژی مناسب، شما وقت و انرژی ارزشمندی را برای نوشتن محتوایی هدر می دهید که ممکن است هیچ سوددهی برای شما نداشته باشد. از طرف دیگر، وقتی از استراتژی محتوا به عنوان پایه و نقشه اصلی تلاش های خود در زمینه بازاریابی محتوا استفاده می کنید، نتایج شگفت انگیزی را مشاهده خواهید کرد. هر محتوایی که ایجاد می کنید یک قطعه از پازل است که به ساخت و توسعه ی برند شما کمک می کند.

    مثال های استراتژی محتوا

    در اینجا چند نمونه از استراتژی محتوا در عمل آورده شده است:

    • تحلیل رقابتی

    انجام یک تحلیل رقابتی یک گام اساسی در استراتژی محتوا است. این به معنای شناسایی رقبای خود و تجزیه و تحلیل آن ها است. با این کار می توانید از موفقیت ها و اشتباهات آن ها درس بگیرید، نقاط قوت و ضعف آن ها را بفهمید و در بازار شکاف هایی پیدا کنید و از آن ها به نفع خود استفاده کنید. مراحل اصلی تجزیه و تحلیل رقابتی شامل موارد زیر است:

    • شناسایی رقبا 

    کدام تجارت واقعاً رقیب مستقیم است و تهدیدی برای سهم شما در بازار است؟

    انتخاب پارامترها – تصمیم بگیرید که کدام قسمت از کسب و کار یک رقیب باید به طور مقایسه ای با شما در نظر گرفته شود. این می تواند شامل محصولات اصلی، ساختارهای قیمت گذاری، وب سایت ها، وبلاگ ها، حضور در شبکه های اجتماعی و غیره باشد.

    • سیستم برند شما (راهنمای سبک)

    یکی دیگر از مولفه های مهم استراتژی محتوا، نام تجاری یا راهنمای سبک محتوا است که در بازاریابی محتوا از آن ها استفاده خواهد شد. از نظر محتوای بصری، این راهنما شامل موارد زیر است:

    • پالت های رنگی
    • فونت
    • لوگو
    • صدا و لحن
    • اصطلاحات ترجیحی
    • علائم نگارشی و غیره

    از آنجا که استایل گاید برای جلب نظر بازار خاص یا مشتری شما طراحی شده اند، می تواند به شما کمک می کنند تا تلاش های بازاریابی خود را بهبود ببخشید.

    • صفحات ستون

    صفحات ستون نمونه ای عالی از تفاوت استراتژی محتوا در مقابل بازاریابی محتوا است. فرض کنید که شما تنها بر بازاریابی محتوا تمرکز کرده اید و بدون داشتن استراتژی، 20 مقاله مختلف در مورد یک موضوع نوشته اید. اگر موضوع بازاریابی دیجیتال باشد، شاید شما در مورد مشاغل بازاریابی دیجیتال، بهترین مهارت های فنی برای بازاریابی دیجیتال، منابع رایگان بازاریابی دیجیتال، نحوه یافتن شغل در بازاریابی دیجیتال و غیره محتوا ایجاد کرده اید.

    اگر تمام این مطالب با مضمون مشابه بدون هیچ گونه برنامه ای در سایت شما قرار داده شده باشند، وقتی صحبت از رتبه بندی و جستجو در گوگل می شود، این مطالب با یکدیگر رقابت می کنند. به عنوان مثال مقاله “مشاغل بازاریابی دیجیتال ” ممکن است با مقاله دیگرتان یعنی “بهترین مهارت های فنی برای بازاریابی دیجیتال” رقابت کند.

    با این حال اگر بتوانید محتوای خود را در یک محتوای ستون و یا محتوای سنگ بنا جمع آوری کنید، گوگل می تواند تشخیص دهد که همه مقاله های شما مربوط به یک موضوع کلی است، به سایت شما اقتدار بیشتری می دهد و رتبه بندی برای هر یک را بهبود می بخشد.

     

    استراتژی محتوا در مقابل بازاریابی محتوا: تفاوت چیست؟

    پاسخ ساده است: استراتژی محتوا پایه و اساس بازاریابی محتوا است و هر دوی آن ها برای ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوای موثر استفاده می شوند. بازاریابی محتوا، خود این کمپین است که پس از استراتژی محتوا راه اندازی شده و ارائه می شود. البته این موارد با یکدیگر همپوشانی خواهند داشت. استراتژی محتوای شما باید در کنار بازاریابی محتوا به توسعه و بهبود کسب و کارتان کمک کند و در عین حال تلاش های شما را به یک سمت هدایت کند. بنابراین برای موفقیت به بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا نیاز دارید.

    بدون استراتژی، محتوای سایت شما کاربر پسند یا مفید نخواهد بود. این استراتژی برای انتشار محتوا در زمان ایده آل مورد نیاز است. در همین حال، بازاریابی محتوا همان چیزی است که شما برای ارتقا استراتژی خود در تولید لید و افزایش رتبه بندی جستجوی خود نیاز دارید. ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا به هدف خود برسید، اما در نهایت نتایج شما را شگفت زده خواهند کرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵