شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

لینک UTM
شناسه پست: 3635
بازدید: 1336
  • لینک UTM
    یکی از جنبه های مهم یک بازاریابی عالی این است که بتوانید موفقیت خود را بسنجید. مهم نیست که از کدام معیارها استفاده می کنید، شما می خواهید به رئیس خود و شرکت ارزش کار خود را ثابت کنید. برای این کار شما به بودجه نیاز دارید و لیاقت این را دارید که زمانی را به فعالیت های بازاریابی که موثر است، اختصاص دهید. ساخت کد های UTM که موفقیت شما را ردیابی می کنند، بهترین راه برای اثبات آن است. در ادامه به شما می گوییم لینک UTM چیست و چگونه می توان آن را ساخت.اندازه گیری تأثیر کار شما بدون ابزار مناسب می تواند مشکل باشد. مطمئناً، شما می دانید که توییتر درصد مشخصی از ترافیک را به وب سایت شما هدایت می کند. اما آیا می دانید توییت های شرکت شما باعث آن بازدیدها بوده اند؟ یا اینکه پست مهمان خاص شما منجر به هدایت واقعی و مشتری به وب سایت شما شده است؟

    شما می توانید همه این ها را با چند کد خاص که به انتهای URL های شما اضافه شده است، ثابت کنید. آن ها کدهای UTM نامیده می شوند. پس در این آموزش همراه ما باشید تا بدانید کدهای UTM چیست، چگونه از آن ها استفاده کنید و چگونه می توانید آن ها را در Google Analytics بسازید.

    کد UTM چیست؟

    کدهای UTM قطعه هایی از متن هستند که به انتهای URL اضافه می شوند تا به شما کمک کنند اگر کاربران روی پیوند به این URL کلیک کنند، متوجه شوید از کجا ترافیک وب سایت ایجاد می شود. بازاریاب ها می توانند این متن را متناسب با صفحه وب مرتبط شده با این URL تنظیم کنند و به آن ها امکان می دهد موفقیت آن کمپین را به محتوای خاصی نسبت دهند.

    لینک ها و کد های UTM به عنوان پارامترهای UTM یا برچسب های ردیابی نیز شناخته می شوند، زیرا به شما کمک می کنند ترافیک وب سایت را از مبدا ردیابی کنید.

     

    با لینک های UTM چه پارامتر هایی را می توان پیگیری کرد؟

    حال بیایید بررسی کنیم کاربرد لینک های UTM چیست . کدهای UTM می توانند یک رسانه و یک منبع را در آن رسانه ردیابی کنند. جایی که انعطاف پذیرتر می شود به زبانی است که برای توصیف آن منبع استفاده می کنید. شاید شما بخواهید ترافیک وب سایت را به یک شبکه اجتماعی، یک نوع محتوا یا حتی نام دقیق یک تبلیغ در وب نسبت دهید.

    در اینجا پنج موردی وجود دارد که می توانید با ساخت UTM ردیابی کنید:

    1. یک کمپین

    برچسب های ردیابی مبتنی بر کمپین، تمام محتوای یک کمپین را در تجزیه و تحلیل شما گروه بندی می کنند. کد UTM مثال زیر به شما کمک می کند ترافیک وب سایت را به پیوندهایی نسبت دهید که به عنوان بخشی از 20٪ تخفیف تبلیغاتی شما میزبانی می کنید.

    مثال: utm_campaign=20percentcode

    1. یک منبع

    یک پارامتر URL مبتنی بر منبع می تواند به شما بگوید کدام وب سایت برای شما ترافیک ارسال می کند. می توانید کد مثال زیر را به هر پیوندی که به صفحه فیس بوک خود ارسال می کنید، اضافه کنید و به شما کمک می کند تمام ترافیک ناشی از فیس بوک را ردیابی کنید.

    مثال: utm_source=Facebook

    1. یک  رسانه

    این نوع برچسب رهگیری شما را از رسانه ای که لینک پیگیری شده شما در آن وجود دارد آگاه می کند. برای ردیابی تمام ترافیکی که از شبکه های اجتماعی می آید، می توانید از کد UTM زیر استفاده کنید (برخلاف سایر رسانه ها مانند ایمیل).

    مثال: utm_medium=socialmedia

    1. یک قسمت از مطالب

    این نوع کد UTM برای ردیابی انواع خاصی از محتوا که از یک منبع و رسانه مشترک به همان مقصد اشاره دارند، استفاده می شود. همانطور که در نمونه کد UTM زیر نشان داده شده است، اغلب در کمپین های پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) یا با دو پیوند یکسان در همان صفحه استفاده می شود.

    مثال: utm_content=sidebarlink  یا utm_content=headerlink

    1. یک Term

    این قسمت از UTM کد رهگیری مبتنی بر واژه یا کلمات کلیدی را که در یک تبلیغ PPC پرداخت کرده اید مشخص می کند. اگر برای رتبه بندی در یک کلمه کلیدی “نرم افزار بازاریابی” هزینه یک کمپین Google Ads را پرداخت می کنید، می توانید کد UTM زیر را به انتهای پیوندی که برای اجرای این تبلیغ به Google ارسال می کنید، اضافه کنید.

    مثال: utm_term=marketing+software

    با دانش یه این که UTM چیست بهترین قسمت در مورد پارامترهای UTM این است که شما می توانید هر ترکیبی را که دوست دارید از این کد ایجاد کنید. برای ردیابی تمام پیوندهای خود از حداقل موارد (کمپین، منبع و رسانه) استفاده کنید، یا از همه آن ها برای کسب اطلاعات فوق العاده در مورد خود استفاده کنید. واضح است که شما می توانید از ساخت UTM و ترکیبی از پارامترهای UTM به روش های مختلفی استفاده کنید:

    • موفقیت برخی از ابتکارات بازاریابی را پیگیری کنید.
    • ببینید کانال های اجتماعی شما در مقایسه با تبلیغ پیروان محتوای شما، چقدر محتوای شما را تبلیغ می کنند.
    • میزان اثربخشی ارسال ترافیک مراجعه به مهمان را اندازه گیری کنید.
    • محتوای یکسانی را در چندین کانال بازاریابی ردیابی کنید.
    • مشاهده کنید که اکثر افراد در یک پست وبلاگ روی پیوندهای داخلی شما کلیک می کنند.
    این مطلب رو هم بخون:  Moz بهتر است یا SEMrush؟

    اما چگونه آنها را تنظیم می کنید؟ در زیر دستورالعمل هایی برای تنظیم و اندازه گیری پارامترهای UTM در Google Analytics آورده شده است.

    آموزش ساخت UTM در گوگل آنالیتیکس

    1. Google Campaign URL Builder را باز کنید.

    سه نوع مختلف برچسب ردیابی وجود دارد که می توانید در گوگل ایجاد کنید، دو مورد از UTM های گوگل به شما کمک می کند تا بازدید از برنامه های جدید در بازارهای برنامه را ردیابی کنید. شما از سازنده URL کمپین Google Analytics Campaign استفاده خواهید کرد.

    1. ویژگی های پیوند را در فرم زیر پر کنید.

    در ادامه آموزش UTM به صفحه مورد نظر مراجعه کنید و برای دیدن این سازنده URL روی پیوند کلیک کنید. سپس سازنده UTM را در زیر مشاهده خواهید کرد. آدرس URL، کمپین، منبع و اطلاعات متوسط را در کادرهای مربوطه خود اضافه کنید.

    1. از لینک در کمپین بازاریابی خود استفاده کنید.

    اگر می خواهید آن را کوتاه کنید، به یک ابزار کوتاه کننده لینک مانند bit.ly احتیاج دارید.

    1. موفقیت خود را بسنجید.

    اگر قبلاً Google Analytics را برای سایت خود تنظیم کرده اید، Google به طور خودکار کمپین های ورودی را ردیابی می کند. برای مشاهده منبع و رسانه بر روی هر کمپین کلیک کنید. و اگر گوگل آنالیتیکس را هنوز نصب نکرده اید، این مقاله را بخوانید.

    7  نکته برای ردیابی UTM

    در ادامه به شما می گوییم موارد قابل پیگیری با UTM چیست

    1. از پارامترهای UTM برای اندازه گیری میزان بازگشت سرمایه رسانه های اجتماعی استفاده کنید.

    افزودن پارامترهای یو تی ام به پیوندهای اجتماعی به شما کمک می کند تا ارزش تلاش های خود در شبکه های اجتماعی را اندازه گیری و اثبات کنید. شما می توانید نشان دهید که پست های اجتماعی چگونه بازدید از سایت شما را هدایت می کنند. شما یک تصویر واضح از تولید لید، ترافیک ارجاع و تبدیلات دریافت خواهید کرد. سپس می توانید در مورد تأثیر اجتماعی بر درآمد شرکت گزارش دهید.

    همچنین می توانید از داده های UTM برای یافتن هزینه های دستیابی به لید یا مشتری استفاده کنید. هر دو عدد مهمی برای افرادی در شرکت است که در مورد بودجه تصمیم گیری می کنند.

     

    پارامترهای UTM جزئیات زیادی برای کار شما فراهم می کنند، بنابراین می توانید موفقیت را از طریق پست پیگیری کنید. تفاوت پست های اجتماعی پولی و ارگانیک را به وضوح می بینید. این به شما امکان می دهد با دقت بیشتری ROI را محاسبه کنید.

    نکته مهم در مورد پارامترهای UTM این است که به شما امکان می دهند تمام ترافیک اجتماعی را ردیابی کنید. بدون آن ها، شمارش ارجاعات اجتماعی از کانال های تاریک اجتماعی مانند برنامه های پیام رسان را از دست خواهید داد.

    1. از پارامترهای UTM برای اصلاح استراتژی رسانه های اجتماعی خود استفاده کنید.

    با دانستن این که UTM چیست این امکان را دارید که به وضوح ببینید کدام استراتژی های شبکه اجتماعی موثرترین و مقرون به صرفه ترین هستند.

    این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات مهمی در مورد تمرکز تلاش خود بگیرید. به عنوان مثال، شاید اینستاگرام بازدید بیشتری را به صفحه شما وارد می کند، اما توییتر منجر به تبدیل بیشتری می شود.

    می توانید از این اطلاعات برای تعیین اهداف مرتبط و واقع بینانه استفاده کنید. سپس، از پارامترهای UTM برای پیگیری پیشرفت خود استفاده کنید.

    1. از لینک های UTM برای انجام تست های A/B استفاده کنید.

    تست A/B به شما امکان می دهد تئوری های مربوط به آنچه برای مخاطبان شما بهتر است را آزمایش و تأیید کنید. می توانید از این اطلاعات برای اصلاح استراتژی اجتماعی خود استفاده کنید.

    به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید که پست های شبکه های اجتماعی دارای ویدیو همیشه عملکرد بهتری دارند. اما آیا در واقع این برای مخاطبان شما هم درست است؟

    این مطلب رو هم بخون:  چگونه بهترین اسم سایت فروشگاهی را انتخاب کنیم؟

    با آموزش UTM می توانید این تئوری را آزمایش کنید. دو پست یکسان به اشتراک بگذارید، یکی با ویدیو و دیگری بدون آن. هرکدام را با یک کد UTM محتوای مناسب کمپین برچسب گذاری کنید. به زودی خواهید دید که چه کسی بازدیدکننده بیشتری را به سایت شما هدایت می کند.

    مطمئناً برای اثبات یک تئوری به بیش از یک آزمون نیاز خواهید داشت. اگر متوجه شدید که ویدئوها بهترین عملکرد را دارند، می توانید به سراغ آزمایش بهترین نوع فیلم ها بروید و برای اصلاح بیشتر استراتژی خود می توانید جزئیات بیشتری کسب کنید.

    1. از پارامترهای UTM برای پیگیری نتایج اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید.

    بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها برای بسیاری از بازاریابان یک استراتژی مهم بازاریابی اجتماعی است. اما 76٪ از بازاریابان می گویند که سنجش میزان بازگشت سرمایه در کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ یک چالش اساسی است.

    استفاده از یک کد UTM منحصر به فرد برای هر اینفلوئنسری که با آن کار می کنید، راهی آسان برای ردیابی میزان بازدید آنها به سایت شما است. می توانید از کدهای UTM استفاده کنید تا دقیقاً بفهمید کدام پیام های تأثیرگذار موثر هستند. این به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که کدام یک از اینفلوانسر ها نویدبخش مشارکت طولانی مدت هستند.

    1. از یک قرارداد نامگذاری لینک های UTM استفاده کنید و آن را مستند کنید.

    نگاهی به پنج پارامتر UTM بیندازید و شروع به فکر کردن در مورد نحوه توصیف دسته های مختلف کنید. بخاطر داشته باشید که سازگاری مهم است. پارامترهای متناقض UTM باعث ایجاد داده های ناقص و نادرست می شوند.

    ممکن است چندین نفر در زمینه ردیابی UTM شبکه های اجتماعی شما کار کنند. برای نگه داشتن همه در یک صفحه، یک لیست اصلی از پارامترهای UTM برای موارد سطح بالاتر مانند منبع و رسانه ایجاد کنید. سپس، یک راهنمای ساده ایجاد کنید که توضیح دهد چه قوانینی هنگام ایجاد پارامترها برای محتوای جدید، اصطلاحات و کمپین ها باید رعایت شود.

    اطمینان حاصل کنید که همه افرادی که باید از کدهای UTM استفاده کنند به این سند دسترسی دارند. با این حال، ممکن است بخواهید توانایی ایجاد تغییرات در یک یا دو فرد اصلی را محدود کنید.

    مستند کردن کنوانسیون نامگذاری (به جای اینکه همه آنها را در ذهن خود نگه دارید) به حفظ قوانین شما کمک می کند. این بدان معنی است که اطلاعات ارزشمند شرکت شما بدون توجه به اینکه چه کسی پیوند UTM جدیدی ایجاد کند، صحیح است.

    1. پیوندهای UTM را در یک گوگل شیت ردیابی کنید.

    پس از آن که دریافتید URM چیست و شروع کار با کدهای UTM، تعداد پیوندهایی که ردیابی می کنید بسیار سریع رشد می کنند. سازماندهی آن ها را در یک گوگل شیت یا اکسل انجام دهید تا مدیریت آن ها آسان تر شود و به از بین بردن پیوندهای تکراری کمک کند.

    اکسل شما باید هر پیوند کوتاه را لیست کند. سپس، URL کامل و از قبل کوتاه شده، همه کدهای UTM منفرد و تاریخ ایجاد URL کوتاه شده را ردیابی کنید. یک زمینه برای یادداشت بگذارید تا بتوانید جزئیات مهم را پیگیری کنید.

    1. برای چندین پست، یک کمپین از پیش تعیین شده ایجاد کنید.

    سرپرستان می توانند از قبل یک کمپین ایجاد کنند که کدهای UTM را ذخیره می کند. سپس می توانید از پیش تعیین شده برای هر پست در کمپین فقط با چند کلیک استفاده کنید. با این کار تلاش برای تایپ دستی در هر پارامتر صرفه جویی می شود. همچنین امکان استفاده تصادفی از کدهای کمی متفاوت را که باعث انحراف داده های شما می شوند، از بین می رود.

    شما می توانید از پیش تنظیمات برای کمپین ها ایجاد کنید، همچنین یک پیش تنظیم از پیش تعیین شده برای اعمال در تمام پیوندهای منتشر شده در پست های خود در شبکه های اجتماعی وجود دارد. پس از تنظیم پیش تنظیمات، همه اعضای تیم برای استفاده در دسترس هستند.

    جمع بندی

    اکنون شما می دانید UTM چیست و چگونه از برچسب های UTM استفاده کنید و با این آموزش آماده هستید که تمام ترافیک شبکه های اجتماعی خود را پیگیری کنید.

    پارامترهای UTM اطلاعات دقیقی در مورد محل ورود و تبدیل شما ارائه می دهند. آن ها می توانند برای سنجش عملکرد محتوای شما و بررسی اینکه کدام سیستم عامل های بازاریابی برای شما بهتر کار می کنند، پیاده سازی شوند.

    مقالات مرتبط

    میانگین امتیازات ۵ از ۵