شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

نرخ بازگشت سرمایه ROI
شناسه پست: 4885
بازدید: 953
  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI) معیاری است که به طور گسترده برای اندازه گیری احتمال به دست آوردن سود از سرمایه گذاری استفاده می شود. این یک نسبت است که سود یا زیان حاصل از یک سرمایه گذاری را نسبت به هزینه آن مقایسه می کند. در تجزیه و تحلیل تجارت، میزان بازگشت سرمایه و سایر معاملات جریان وجوه نقد مانند نرخ بازده داخلی (IRR) و ارزش خالص فعلی (NPV) – معیارهای کلیدی هستند که برای ارزیابی و رتبه بندی جذابیت تعدادی از گزینه های مختلف سرمایه گذاری استفاده می شوند. اگرچه ROI یک نسبت است، اما به طور معمول به صورت درصد و نه به عنوان یک عدد نسبی بیان می شود.

    شما هنگام محاسبه ROI سالانه خود، به دنبال متوسط بازده سالانه سرمایه گذاری به دست آمده در طول دوره سرمایه گذاری هستید. این به شما نشان می دهد که این سرمایه گذاری چقدر سودآور و مفید است، ROI سالانه می تواند به شما در تحلیل و مقایسه عملکرد سرمایه گذاری شما در بازه های زمانی خاص کمک کند.

    شرکت ها از ROI برای اندازه گیری موفقیت یک پروژه خاص استفاده می کنند. اگر یک صاحب کسب و کار قصد سرمایه گذاری در یک کمپین تبلیغاتی را داشته باشد، آن ها می توانند فروش حاصل از تبلیغ را تجزیه و تحلیل کنند و از این اطلاعات برای تعیین بازگشت سرمایه استفاده کنند. اگر پول بازگشتی بیش از مبلغ هزینه شده باشد، یک تجارت می تواند آن را به عنوان ROI قابل قبول در نظر بگیرد.

    نرخ بازگشت سرمایه نیز مانند هر چیز دیگری دارای مزایا و معایبی می باشد و برای رسیدن به نرخ بازگشت مناسب باید نکاتی را رعایت کرد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت نرخ بازگشت سرمایه چیست و چه کاربردی دارد و چگونه می توان آن را محاسبه کرد.

    نرخ بازگشت سرمایه ROI چیست و چه کاربردی دارد؟

    نرخ بازگشت سرمایه، معروف به ROI ، شاخص کلیدی عملکرد (KPI) است که اغلب توسط مشاغل برای تعیین سودآوری یک سرمایه گذاری استفاده می شود. این شاخص برای اندازه گیری موفقیت در طول زمان و برداشتن حدس و گمان از تصمیم گیری در آینده برای تجارت بسیار مفید است. توانایی محاسبه بازده سرمایه گذاری برای هر کسب و کاری، صرف نظر از اندازه و وسعت آن، فوق العاده ارزشمند است. با محاسبه ROI بهتر می توانید درک کنید که تجارت شما چقدر موفق عمل کرده است و از کدام موارد می توان برای پیشرفت خود و برای کمک به شما در دستیابی به اهداف خود استفاده کرد.

    در واقع نرخ بازگشت سرمایه (ROI) یک نسبت مالی است که برای محاسبه سود سرمایه گذار در رابطه با هزینه سرمایه گذاری خود استفاده می شود و معمولاً از طریق تقسیم درآمد خالص بر هزینه اصلی سرمایه گذاری اندازه گیری و محاسبه می شود. هرچه این نسبت بالاتر باشد، سود حاصله نیز بیشتر خواهد بود.

    هر هزینه ای که یک شرکت دارد می تواند از نظر ROI محاسبه شود. اگرچه ممکن است برخی از هزینه ها یا فعالیت ها مانند خرید کالاهای اساسی – ROI مستقیم یا مالی نداشته باشد، اما هر بازگشت هزینه به یک سرمایه گذاری کمک می کند. به عنوان مثال، استخدام یک طراح گرافیک برای ایجاد تبلیغات، پرداخت هزینه عکاس برای گرفتن عکس از شرکت و تعمیرات اساسی وب سایت شرکت را می توان بازگشت سرمایه دانست.

    در بسیاری از موارد، ROI برای محاسبه میزان ارزش یک سرمایه گذاری استفاده می شود. به عنوان مثال، یک سرمایه گذار مایل است قبل از تعهد به یک شرکت، از بازگشت سرمایه بالقوه آن مطلع شود. محاسبه بازگشت سرمایه بالقوه یا واقعی شرکت به طور معمول شامل تقسیم درآمد یا سود سالانه شرکت بر میزان سرمایه اصلی یا فعلی است.

     

    مزایا و معایب نرخ بازگشت سرمایه(ROI) چیست؟

    در حالت کلی نرخ بازگشت سرمایه دارای مزایای زیر است:

    دستیابی راحت تر به هدف

    ROI تطابق هدف بین بخش های مختلف یک سازمان و یا شرکت را تضمین می کند. هر گونه افزایش در ROI باعث بهبود ROI کلی سازمان می شود و این موضوع باعث می شود تا افراد مشارکت کرده و راحت تر به اهداف خود برسند.

    امکان اندازه گیری بهتر سودآوری

    نرخ بازگشت سرمایه درآمد خالص را به سرمایه گذاری های انجام شده در یک بخش مربوط می کند که اندازه گیری بهتری از سود دهی تقسیم شده است. تمامی مدیران کسب و کار ها می دانند که عملکرد آن ها از نظر نحوه استفاده از دارایی ها برای کسب سود مورد قضاوت قرار خواهد گرفت و استفاده از این نرخ آن ها را به استفاده بهینه از دارایی های خود ترغیب می کند.

    بنابراین، تمرکز عمده ROI روی سطح مورد نیاز سرمایه گذاری است. برای یک واحد تجاری معین در یک زمان مشخص، سطح بهینه سرمایه گذاری در هر دارایی وجود دارد که به حداکثر رساندن سود کمک می کند. یک تحلیل هزینه و سود از این نوع به مدیران کمک می کند تا نرخ بازدهی را که از پیشنهادات مختلف سرمایه گذاری انتظار می رود، دریابند. این به آن ها امکان می دهد سرمایه گذاری را انتخاب کنند که هم عملکرد سود بخشی و سازمانی را افزایش دهد و هم امکان استفاده موثر از سرمایه گذاری های موجود را فراهم کند.

    تجزیه و تحلیل عملکرد

    ROI در مقایسه با واحدهای تجاری مختلف از نظر سودآوری و استفاده از دارایی بهتر عمل می کند. این نرخ ممکن است برای مقایسه بین شرکت ها مورد استفاده قرار گیرد، مشروط بر اینکه شرکت هایی که نتایج آن ها با هم مقایسه می شوند از اندازه مشابه و نزدیک به همان صنعت باشند.ROI معیار خوبی برای اندازه گیری است زیرا می توان به راحتی در مورد انتخاب فرصت های سرمایه گذاری تصمیم گیری کرد.

    بررسی عملکرد بخش سرمایه گذاری

    ROI در اندازه گیری عملکرد بخش سرمایه گذاری که بر کسب حداکثر سود و تصمیم گیری مناسب در مورد دفع دارایی های سرمایه ای متمرکز است، بسیار مناسب و کاربردی است. عملکرد مدیر مرکز سرمایه گذاری همچنین می تواند با سودآوری ROI سودمند ارزیابی شود.

    بازگشت سرمایه به عنوان شاخص سایر ترکیبات عملکردی

    ROI مهم ترین معیار عملکرد واحد سرمایه گذاری محسوب می شود و سایر جنبه های عملکردی یک واحد تجاری را نیز شامل می شود. ROI بهتر بدان معنی است که یک مرکز سرمایه گذاری در زمینه های دیگر مانند مدیریت هزینه، استفاده موثر از دارایی، استراتژی قیمت فروش، بازاریابی و استراتژی تبلیغاتی و غیره نتایج رضایت بخشی دارد.

    این مطلب رو هم بخون:  چطور در استوری اینستاگرام نستعلیق بنویسیم؟

    معایب ROI

    ROI محدودیت های خود را نیز در بر دارد:

    یافتن تعریف مطلوب از سود و سرمایه گذاری دشوار است. سود دارای مفاهیم بسیاری از جمله سود قبل از بهره و مالیات، سود پس از بهره و مالیات، سود قابل کنترل، سود پس از کسر کلیه هزینه های ثابت اختصاص یافته است. بنابراین تعریف دقیق سود می تواند کمی چالش برانگیز باشد.

    ضمن مقایسه بازگشت سرمایه شرکت های مختلف، لازم است که شرکت ها از سیاست ها و روش های حسابداری مشابهی در مورد ارزیابی سهام، ارزیابی دارایی های ثابت، تقسیم هزینه های سربار، درمان هزینه های تحقیق و توسعه و غیره استفاده کنند.

     

    نرخ بازگشت سرمایه همچنین ممکن است بر یک بخش تأثیر بگذارد تا فقط سرمایه گذاری هایی با نرخ بازده بالا به عنوان مثال نرخ هایی که در ردیف بالاتر از ROI هدف او هستند را انتخاب کند. سایر سرمایه گذاری ها که باعث کاهش ROI بخش می شوند اما می توانند ارزش تجارت را افزایش دهند، ممکن است توسط مدیر بخش رد شود.

    این نوع تصمیم گیری ها بهینه نبوده و می توانند تخصیص منابع کل شرکت را مخدوش کنند. سود خوب یا رضایت بخش به عنوان نرخ بازگشت سرمایه بیش از حداقل نرخ بازده مورد نظر تعریف می شود که معمولاً براساس هزینه سرمایه شرکت است.

    یکی دیگر از معایب نرخ بازگشت سرمایه این است که این نرخ تمرکز بر نتایج کوتاه مدت و سودآوری را فراهم می کند و تمرکز سودآوری طولانی مدت نادیده گرفته می شود. ROI درآمد و هزینه های جاری را در نظر می گیرد و به هزینه ها و سرمایه گذاری هایی که باعث افزایش سودآوری طولانی مدت یک واحد تجاری می شوند توجهی نمی کند.

    مدیرانی که از ROI استفاده می کنند ممکن است هزینه های مربوط به آموزش کارمندان، بهبود بهره وری، تبلیغات، تحقیق و توسعه را با هدف محدود بهبود ROI فعلی کاهش دهند. با این حال، این تصمیمات ممکن است بر سودآوری بلند مدت تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، برای بخش سرمایه گذاری یا واحد تجاری توصیه می شود که از ROI به عنوان تنها یک پارامتر از معیارهای ارزیابی کلی برای تصمیم گیری در مورد پذیرش / رد سرمایه گذاری جدید استفاده کند.

    در کنار تمامی این معایب دانستن نحوه محاسبه ROI می تواند به ویژه برای بازاریابان مفید باشد. هدف از بازاریابی این است که در مورد محصول یا خدمات خود صحبت کنید، به این معنی که تلاش های شما تأثیر مستقیمی در موفقیت فروش شما دارد. شما می توانید بازاریابی از بازده سرمایه گذاری را محاسبه کنید تا مشخص کنید کدام کمپین ها بیشترین بازده را برای تجارت شما دارند.

    به عنوان مثال، شما می توانید هر دو کمپین آنلاین و آفلاین را برای تبلیغ یک رویداد آینده که کسب و کار شما میزبانی می کند راه اندازی کنید. بعد از اینکه کمپین ها به پایان رسیدند می توانید ارزیابی کنید که کدام یک با محاسبه ROI بیشترین نتیجه را به دست آورد.

    ROI در بازاریابی به چه معناست و چگونه می توان آن را محاسبه کرد؟

    بازگشت سرمایه (ROI) به شما اطلاع می دهد که آیا تجارت شخصی شما سرمایه گذاری مثبتی است که می توانید در آن وقت و انرژی خود را بگذارید یا باید برخی از تغییرات را برنامه ریزی کنید. به طور کلی، این اندازه گیری درآمد و زیان پس از انجام برخی اقدامات بازاریابی است. با استفاده از ROI می توانید اثربخشی هر کمپین را که برای تجارت شما قابل توجه است از طریق فرمول ساده اندازه گیری کنید:

    نرخ بازگشت سرمایه = ( سود خالص  / سرمایه گذاری ) * 100

    این نشان می دهد که پس از اقدامات بازاریابی خود چقدر هزینه از دست خواهید داد یا به دست می آورید، همچنین اینکه آیا طرح های پیاده سازی شده قبلی موثر بوده اند و یا خیر. هر زمان که میزان بازگشت سرمایه شما مثبت باشد، همه چیز به سود شما است و در موقعیت تجاری عالی قرار دارید و روش انتخاب شما درست است. تجزیه و تحلیل ROI به شما کمک می کند تا مراحل بعدی خود را کشف کرده و نتیجه احتمالی را ارزیابی کنید. در ادامه چند مورد از بهترین روش های افزایش بازده سرمایه شما معرفی خواهد شد.

    نکاتی برای بهبود ROI بازاریابی

    اکنون که از مفهوم ROI در بازاریابی آگاهی دارید و اینکه ROI خوب در بازاریابی چیست، گام بعدی استفاده از بینش های آموخته شده برای تلاش های آینده بازاریابی برای بهینه سازی عملکرد آینده است. بیایید نگاهی به چند نکته برای بهبود ROI برای موفقیت در بازاریابی طولانی مدت بیندازیم :

    اهداف واضح را برای خود تعیین کنید.

    برای بازاریابان تعیین اهداف مشخص که نشان می دهد عوامل بیرونی تاثیر گذار بر آن ها چیست و همچنین نحوه اندازه گیری این عوامل منحصر به فرد و متعاقباً برای محاسبه ROI بازاریابی تعیین کننده است. اندازه گیری های اهرمی مانند نظرسنجی استراتژی آگاهی از برند، مشارکت های سیستم عامل اجتماعی یا نسبت بین MQL ها و SQL ها را در نظر بگیرید.

    در واقع تعیین هدف مطلوب مانند هر فرآیند دیگری برای نرخ بازگشت سرمایه نیز مفید است. در روند بهبود ROI نیز همین موضوع صادق است. داشتن یک هدف هوشمند، قابل دستیابی و مرتبط به شما انگیزه می دهد و به شما کمک می کند تا یک برنامه قابل ردیابی برای بررسی و نظارت بر پیشرفت خود ایجاد کنید. همچنین در صورت نیاز به انجام برخی اقدامات به شما اطلاع می دهد. شما ممکن است در دنیای اینترنت ابزارهای پشتیبانی کننده بی شماری برای ردیابی ROI پیدا کنید و می توانید به آن ها اعتماد کنید.

    تعیین هزینه ها به صورت دقیق

    ایجاد هزینه های بازاریابی مانند توسعه خلاق، پرسنل، هزینه های نمایندگی، هزینه های اضافی و غیره می تواند به بازاریاب ها کمک کند تا استراتژی های اندازه گیری ROI بازاریابی خود را به روشنی تنظیم کنند و در مورد معیارهای محاسبه ROI تصمیم بگیرند.

    با شناسایی معیارهای اصلی، تأثیر بازاریابی خود را بسنجید.

    سرمایه گذاری های بازاریابی تفاوت های چشمگیری با انواع دیگر دارند و ساختاری کاملاً متفاوت دارند و بنابراین برای تعیین اثربخشی آن ها به روش های دیگری نیاز دارید. بسته به اهداف نهایی خود از فروش، شما باید اندازه گیری های مختلف را کنترل کنید، که به شما در تشریح ROI کمک می کند. شما می توانید حداقل 14 معیار از این دست را شناسایی کنید، اما باید معیارهایی را پیدا کنید که برای فرآیند شما بیشترین ارتباط و اثر را داشته باشند.

    این مطلب رو هم بخون:  چگونه خطای Render-Blocking JavaScript و CSS را در وردپرس برطرف کنیم؟

    در عمل، برای ارزیابی تأثیر بالاتر فعالیت های فروش، باید نرخ تبدیل، ارزش مادام العمر مشتری، هزینه جذب لید و هر فروش یا خرید را دنبال کنید. اهداف دیگر، تمرکز شما را به سمت سایر اقدامات سوق می دهند. شما می توانید با تعریف معیارهای صحیح و اندازه گیری اثربخشی بازاریابی، روش های غیرمعمولی برای اصلاح مناطق برنامه بازاریابی دیجیتال خود و افزایش ROI پیدا کنید.

    کانال های بازاریابی دیگر را امتحان کنید.

    روش ایده آل برای افزایش ROI بازاریابی انجام آزمایشات بیشتر است. آزمایشات می توانند در بررسی کارکردترین برنامه ها و کانال ها به شما کمک کنند. بعد از آن، شما آن نکات را اصلاح کرده و حتی بهتر کار خواهید کرد. شما ممکن است برخی از کانال های اساسی مانند ایمیل، پست الکترونیکی مستقیم، پیام کوتاه، شبکه های اجتماعی، تبلیغات دیجیتال، بازاریابی محتوا و غیره را آزمایش کنید. این آزمایشات می تواند کانال هایی را نشان دهد که می توانند بیشترین واکنش را از طرف مخاطب شما داشته باشند، که برای تجارت شما کار می کند.

    روی افزایش درآمد خود تمرکز کنید.

    بدیهی است که با ارزش ترین عنصر برای کسب و کار، درآمد است. برای افزایش سود خود باید بهترین روش ها را برای سرمایه گذاری در وقت و پول خود پیدا کنید تا در آینده نتایج بسیار بهتری نسبت به الان خواهید گرفت. برای بهبود ROI بازاریابی، علاوه بر این لازم است که در مورد هزینه های هر مرحله از کمپین های خود مطلع شوید. زیرا در صورت ضرر و زیان، کسب و کار شما ضرر خواهد کرد و پس از آن باید مقیاس آن را دوباره تنظیم کنید. اگر هزینه های خود را مدیریت و کنترل کنید، جنبه های منفی را کشف کرده و آن ها را بهبود می بخشید و بر سود شما تأثیر مثبت می گذارد.

     

    از بالا بردن قیمت ها نترسید.

    اگر خدمات یا محصولی با کیفیت تولید کنید، منصفانه خواهد بود که کمی قیمت ها را افزایش دهید. مطمئناً، شما باید تمام مراحل را کاملاً تجزیه و تحلیل کرده و اطمینان حاصل کنید که مردم هنوز محصول را خریداری می کنند. اگر این راه حل یک گام عاقلانه باشد، شما نتایج خوبی خواهید گرفت زیرا مشتریان آماده پرداخت هزینه های بیشتر برای کالای با کیفیت هستند. از این طریق ارزش خرید خود را احساس می کنند.

    تست A / B را امتحان کنید.

    تست A / B یک روش عملی برای مقایسه عناصر مختلف بازاریابی و بررسی تغییر و تحولات بهتر برای شماست. این نوع بررسی به شما در کشف نقاط قوت و ضعف کمپین هایتان کمک می کند. آزمون های A / B شامل تغییر یک عنصر استراتژی بازاریابی یا وب سایت و مقایسه آن با نسخه اصلی است. آزمون های A / B می توانند طول و پیچیدگی متفاوت داشته باشند و به اهداف و ویژگی های مورد نظر شما بستگی دارد. با این نوع بررسی، می توانید بسیاری از وب سایت ها و عناصر کمپین بازاریابی را آزمایش کنید مانند:

    • سرفصل ها
    • رنگ وب سایت
    • طراحی و طرح صفحه
    • لندینگ یا صفحه فرود
    • پیوندهای ناوبری

    ROI خوب چیست؟

    برای بیشتر کسب و کار ها، هر بازدهی مثبت نرخ بازگشت خوب برای یک سرمایه گذاری تلقی می شود. اگر می خواهید کسب و کار شما از رشد نمایی برخوردار باشد، می توانید بیشترین میزان بازگشت سرمایه را هدف قرار دهید. شما می توانید بدون افزایش هزینه های خود، فروش خود را افزایش دهید و چندین روش در کنار سرمایه گذاری های بزرگ و توسعه کسب و کار برای افزایش درآمد کلی خود به کار بگیرید.

    تمرکز خود را بر ارائه خدمات عالی به مشتری بگذارید و به همه مشتریان خود یادآوری کنید که تجارت خود را به صورت آنلاین بررسی کنند. رتبه بندی مشاغل شما در موتورهای جستجو با دریافت مقادیر بیشتری از رتبه بندی های مثبت، پیوسته بهبود می یابد و منجر به مواجهه با مشتریان ایده آل شما می شود. همچنین، مطابق نظر گوگل، حتماً به نظرات کاربران پاسخ دهید، زیرا این امر می تواند به بهبود رتبه محلی شما کمک کند .

    به همه کارمندان خود آموزش دهید تا رشد کنند. اگر بتوانید میانگین فروش را افزایش دهید بدون نیاز به افزایش هزینه های بازاریابی یا تبلیغات برای جذب مشتریان جدید به فروشگاه خود، درآمد کلی کسب و کار خود را افزایش خواهید داد.

    برای مشاغل کوچک با فروشگاه های آنلاین، به دنبال روش هایی برای بهبود تبدیلات آنلاین باشید. فرم های انتخاب را در هر صفحه وب سایت خود قرار دهید تا بازدید کنندگان آدرس ایمیل خود را برای دریافت تبلیغات فروش آینده به اشتراک بگذارند. برای آزمایش صفحات فروش محصولات خود و تعیین اینکه کدام تغییرات منجر به بالاترین نرخ تبدیل می شوند، از ابزارهای تست A / B مانند ابزار ارائه شده توسط Google Analytics استفاده کنید.

    وقتی ROI را درک کردید، می توانید برای کسب و کار کوچک خود تصمیمات مالی آگاهانه ای بگیرید که منجر به موفقیت آن شود. پس از تحقیقات دقیق و محاسبات دقیق، ممکن است دریابید که مسیری که خطرناک تر به نظر می رسد ممکن است بالاترین بازده سرمایه گذاری را داشته باشد و این بهترین سناریو برای ارتقا سطح کسب و کار شما خواهد بود.

    جمع بندی

    اخیراً، علاقه شرکت ها به ROI سریع تر رشد کرده است زیرا اندازه گیری و مدل های این شاخص مزایای بیشتری نسبت به رقبا دارد و امکان افزایش سود شرکت، ایجاد استراتژی های موثرتر و تصمیم گیری موثر در بازاریابی را می دهد. هرچه ROI شما بهتر باشد، سریع تر می توانید در بازاریابی خود سرمایه گذاری مجدد کرده و از این فعالیت نترسید. علاوه بر این، این بدان معنی است که شما فرصت گسترش و توسعه تجارت خود را دارید. بنابراین هوشمندانه پیش بروید و فعالیت هایی را شروع کنید که در جهت بهبود ROI شما باشد.

    مقالات مرتبط:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵