شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

بروزرسانی ها
d987d985d987 da86db8cd8b2 d8afd8b1d8a8d8a7d8b1d987 d8b3d8a6d988db8c d8a7db8cd986d8b3d8aad8a7daafd8b1d8a7d985 6132148a58011
شناسه پست: 5931
بازدید: 16

  • سئو اینستاگرام

    همانطور که می دانید، اینستاگرام در حال حاضر محبوب ترین شبکه اجتماعی است. جالب است بدانید که 13% از کل جمعیت دنیا عضو اینستاگرام هستند و مهم تر این که 80% از از این افراد نیز صفحه کسب و کارها را دنبال می کنند. هر چند که این اعداد نشانگر وجود یک پتانسیل طلایی برای بازاریابی کسب و کارها در اینستاگرام است، اما این نکته را باید در نظر بگیرید که با وجود این تعداد جمعیت و تراکم بالای بیزنس ها در این پلتفرم، بازار رقابت بسیار داغی در این فضا برقرار است. اینجاست که “سئو” به کمک ما می شتابد تا کسب و کار ما را از باقی برندها متمایز کند. اگر شما هم قصد دارید مسیر بازاریابی دیجیتال در اینستاگرام را شروع کنید، تا انتهای این مطلب از استورمانستر همراه ما باشید تا با هر آن چیزی که باید درباره سئو اینستاگرام بدانید، آشنا شوید.

    درباره سئو

    واژه سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنی بهینه سازی موتورهای جست و جو است. اما منظور از بهینه سازی چیست؟ از زمانی که فضای وب رونق گرفت و کاربران آن نیز بیشتر شد، موتورهای جست و جو تصمیم گرفتند که یک سری الگوریتم را مشخص کرده و وب سایت ها را بر اساس آن الگوریتم ها رتبه بندی کنند. این الگوریتم ها همگی بر پایه ارزیابی کیفیت جوانب گوناگون سایت ها طراحی شده اند. جوانبی مانند: محتوای سایت، رابط و تجربه کاربری سایت، سرعت لود شدن سایت، ایمن بودن سایت و … .

    با تعریف بالا می توان نتیجه گرفت که منظور از بهینه سازی موتورهای جست و جو یا همان سئو، توجه به الگوریتم ها و قوانین موتورهای جست و جو است. به طوری که از طراحی سایت و رابط  و تجربه کاربری آن گرفته تا تولید محتوا و … همواره این اصول را مد نظر قرار دهیم و تا جای ممکن سایت خود را روی خط قوانین موتورهای جست و جو حرکت دهیم.

    با این کار وقتی گوگل به سایت ما می رسد و آن را ارزیابی می کند، رتبه بالایی را برای آن در نظر می گیرد. در نتیجه سایت ما تبدیل به یکی از برترین وب سایت های یک حوزه مشخص می شود و در صفحه اول صفحه نتایج جست و جو (SERP) نمایش داده می شود.

    مسیر ارتقای سئو سایت شامل مراحل و اقدامات گوناگونی است. لازم به ذکر است که اگر مایلید با نحوه سئو سایت بیشتر آشنا شوید، می توانید آموزش سئو وردپرس در استورمانستر را مطالعه فرمایید.

    سئو اینستاگرام

    سئو اینستاگرام نیز مثل سئو سایت است، با این تفاوت که رقابت بین صفحه های مختلف این پلتفرم است. اما کلیت امر به همین ترتیب است که باید یک سری اصول و اِلِمان ها را در نظر بگیریم تا صفحه اینستاگرام خود را بر اساس الگوریتم های موجود بهینه کنیم. هدف از سئو برای اینستاگرام نیز افزایش تعداد بازدیدکنندگان صفحه است.

    کاربران و اینستاگرام

    آیا اینستاگرام توسط گوگل ارزیابی می شود؟

    از آنجایی که معمولاً هر وقت که صحبت از سئو است، پای گوگل نیز در میان است، یکی از رایج ترین سؤالاتی که پیرامون سئو اینستاگرام مطرح می شود این است که آیا اینستاگرام هم مثل وب سایت ها توسط گوگل ارزیابی و ایندکس می شود؟ قبل از این که به این سؤال پاسخ دهیم، باید اشاره کنیم که منظور از ایندکس شدن این است که یک سایت یا صفحه در لیست داده هایی قرار بگیرد که گوگل به کاربران نمایش می دهد. پس همه وب سایت هایی که توسط گوگل ارزیابی شده و بسته به وضعیشان، در جایی از صفحات نتایج جست و جوی نمایش داده می شوند، توسط گوگل ایندکس شده اند.

    حالا به سؤال اصلی برگردیم. گوگل و سایر موتورهای جست و جو فقط می توانند پروفایل های موجود در اینستاگرام را ایندکس کنند. بنابراین محتوای داخل صفحه های اینستاگرام ایندکس نخواهند شد. این به این معنی است که برای مثال اگر کاربر عبارت “دیجیتال مارکتر” را در گوگل سرچ کند، محتواهای داخل اینستاگرام (هر اندازه هم که خوب سئو شده باشند) در صفحه نتایج جست و جو نمایش داده نخواهند شد. اما اگر فردی در مشخصات پروفایل اینستاگرام خود عبارت “دیجیتال مارکتر” را درج کرده باشد، پروفایل او به کاربران نمایش داده خواهد شد.

    گوگل و سئوی اینستاگرام

    قابلیت جست و جوی کلمات کلیدی در اینستاگرام

    یکی از جدیدترین قابلیت های اضافه شده به اینستاگرام، قابلیت جست و جوی کلمات کلیدی است. احتمالاً در آینده ای بسیاری نزدیک در همه کشورها در دسترس خواهد بود (این قابلیت در حال حاضر در 6 کشور انگلیسی زبان، شامل ایالات متحده آمریکا، انگلستان، ایرلند، کانادا، استرالی و آفریقای جنوبی در دسترس است). این قابلیت کاربران را قادر می سازد که بتوانند پست های مد نظر خود را با جست و جوی کلمات کلیدی پیدا کنند.

    اگر دقت کرده باشید، وقتی در نوار جست و جوی اینستاگرام کلمه یا عبارتی را وارد می کنید، 4 دسته مختلف از نتایج را مشاهده می کنید:

    • Top (برترین ها)
    • Accounts (اکانت های مرتبط)
    • Tags (هشتگ های مرتبط)
    • Places (مکان ها)

    نوار بالای جستجوی اینستاگرام

    به عنوان مثال اگر عبارت “بازاریابی دیجیتال” را وارد کنید، پست هایی با هشتگ #دیجیتال-مارکتینگ یا اکانت هایی که در اطلاعات آن از “بازاریابی دیجیتال” استفاده شده، نمایش داده می شوند.

    حالا نکته جذاب این است که طبق گفته اینستاگرام، از این پس وقتی کاربران عبارت مد نظرشان را وارد می کنند، پست هایی که محتوایی مرتبط با آن عبارت دارند، نشان داده خواهد شد؛ حتی اگر از آن عبارت به عنوان هشتگ استفاده نکرده باشند!

    این مطلب رو هم بخون:  چگونه اپلیکیشن خود را تبلیغ کنیم؟

    این که اینستاگرام این کار را دقیقاً بر اساس چه الگوریتمی انجام می دهد، هنوز مشخص نیست. اما سخنگوی اینستاگرام تأیید کرده است که محتوای پست ها با بررسی 3 مورد ارزیابی خواهند شد:

    1. نوع محتوا
    2. کپشن
    3. زمان انتشار

    بنابراین می توان پیش بینی کرد که این قابلیت جدید می تواند تحولی جذاب در سئو اینستاگرام باشد. به این ترتیب از این به بعد بازاریابان باید در انتخاب نوع محتوا، کپشن و زمان انتشار خود دقت کنند تا از این فرصت طلایی برای ارتقای سئو صفحه خود بهترین استفاده را ببرند.

    درباره تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی اینجا بخوانید.

    فاکتورهای مؤثر در سئو اینستاگرام کدامند؟

    اما می رسیم به مهم ترین مبحثی که برای شروع مسیر سئو اینستاگرام باید با آن آشنا باشید؛ یعنی فاکتورهایی که در سئو و رتبه صفحه اینستاگرام تأثیرگذارند. بیایید ابتدا نگاهی به لیست این فاکتورهای طلایی بیاندازیم:

    1. نام کاربری (Username)
    2. نام (Display name)
    3. بایو (Bio)
    4. هشتگ (Hashtags)
    5. کپشن (Caption)
    6. متن جایگزین (Alt text)
    7. منشن (Mention)
    8. کامنت (Comments)

    در ادامه نقش هر یک از این فاکتورها را در وضعیت سئو صفحه اینستاگرام بررسی می کنیم. اما پیش از آن باید اشاره کنیم که اگر با نحوه کار با اینستاگرام و بخش های گوناگون این پلتفرم آشنا نیستید، می توانید آموزش جامع اینستاگرام در استورمانستر را مطالعه کنید.

    1) نام کاربری

    نام کاربری در واقع همان نامی است که برای شناسایی یا پیدا کردن صفحه شما مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال نام کاربری صفحه اینستاگرام استورمانستر، “Zhaketcom” است. البته نام کاربری جاهای دیگری نیز استفاده می شود؛ مانند:

    • آدرس URL صفحه: “com،zhaketcom.com” (همان آدرسی که توسط گوگل ایندکس شده و در گوگل نمایش داده می شود)
    • عبارتی که برای تگ کردن یک اکانت نوشته می شود: ” [email protected]”
    • آدرسی که برای لاگین کردن به اکانت وارد می شود

    نام کاربری صفحه و سئو اینستاگرام

    نام کاربری اینستاگرام، در واقع دامنه وب یا آدرس اینترنتی آن صفحه محسوب می شود. بنابراین باید در انتخاب نام کاربری خود فکر شده عمل کنید. به عنوان مثال سعی کنید از یک کلمه کلیدی محبوب (در حوزه فعالیت خود) در نام کاربری استفاده کنید. با این کار درصد دیده شدنتان (به ویژه در گوگل) بیشتر خواهد شد.

    برای مثال از نظر تئوری، پستی که در حوزه بازاریابی در صفحه ای با نام کاربری ” digitalmarketingland” منتشر می شود، نسبت به صفحه ای با یک نام کاربری اسم و فامیل شخص، به مراتب شانس بیشتری برای دیده شدن خواهد داشت.

    به عنوان مثالی دیگر، در نام کاربری صفحه زیر کلمه “design” به جای کلمه کلیدی استفاده شده است.

    نام صفحه اینستاگرام

    2) نام صفحه

    نام صفحه یا همان Display name نامی است که در بالای قسمت اطلاعات پروفایل داده می شود. برای مثال نام صفحه استورمانستر در اینستاگرام “استورمانستر | Zhaket” است.

    نام کاربری و نام صفحه استورمانستر در اینستاگرام

    بنابراین نام صفحه می تواند مثل نام کاربری، شبیه به آن یا کاملاً متفاوت باشد.

    نام صفحه و سئو اینستاگرام

    در انتخاب نام صفحه نیز مثل نام کاربری، بهتر است از کلمات کلیدی محبوب و مرتبط استفاده کنید. به ویژه در نسخه های جدید اینستاگرام که دارای قابلیت جست و جوی کلمات کلیدی خواهد بود، این کار می تواند صفحه شما را بیش از پیش در معرض دید عموم قرار دهد. در واقع با این کار صفحه خود را برای الگوریتم های اینستاگرام، پر رنگ تر خواهید کرد. بنابراین هر بار که کاربران آن کلمه کلیدی را جست و جو می کنند، احتمال این که صفحه شما جزو نتایج اول باشد، بیشتر خواهد بود.

    3) بایو

    بایو صفحه در واقع شرحی مختصر (حداکثر 140 کاراکتر) درباره شما و صفحه تان است. این توضیحات به طور کلی می توانند شامل هشتگ ها و تگ (تگ کردن سایر اکانت ها) باشند.

    بایو و سئو اینستاگرام

    اگر با “توضیح متا” در وب سایت ها آشنا باشید، باید بدانید که بایو مثل توضیح متا است. به همین جهت هم بهتر است در نوشتن آن از کلمه کلیدی اصلی خود (که در نام کاربری و نام نیز بود) به همراه یک کلمه کلیدی دیگر که مرتبط با حوزه فعالیتان باشد، استفاده کنید. با این کار الگوریتم های اینستاگرام بهتر می توانند حوزه فعالیت صفحه را بفهمند.  برای نوشتن یک بیو اینستاگرام حرفه ای این مطلب را بخوانید.

    4) هشتگ

    هشتگ های اینستاگرام برای دسته بندی محتواهای این پلتفرم استفاده می شوند. در نوشتن هشتگ باید بین کلمات از علامت “#” استفاده کنیم و هیچ فاصله ای نیز در آن قرار ندهیم.

    هشتگ و سئو اینستاگرام

    با توجه به تغییرات اخیر اینستاگرام، سرنوشت هشتگ ها و میزان تأثیری که از این پس در سئو خواهند داشت، چندان مشخص نیست. در واقع نمی توان پیش بینی کرد که آیا هشتگ ها باز هم به عنوان کلمه کلیدی در نظر گرفته خواهند شد یا نه. چرا که در گفته های جدید و فاکتورهایی که برای تشخیص و رتبه بندی محتواهای صفحات اینستاگرام جایگزین شده اند (همان ۳ موردی که بالاتر دیدیم)، نام هشتگ ها به چشم نمی خورد.

    بسیاری  از صفحات به اشتباه در پست های خود از تعداد زیادی از هشتگ استفاده می کنند. حتی بین آنها هشتگ هایی که ارتباطی با محتوای پست ندارند، نیز دیده می شود. این کار روش کاملاً غلط و غیر اصولی برای نمایش صفحه است. بنابراین هشتگ ها تا به امروز در بسیاری از صفحات مثل یک محتوای هرز یا اسپم استفاده شده و می شود.

    این مطلب رو هم بخون:  اینگیجمنت چیست ؟ چطور نرخ تعامل را افزایش دهیم؟

    اما در هر صورت عملکردهای هشتگ ها را می توان در ۳ مورد زیر خلاصه کرد:

    • سازماندهی پست ها
    • کمک به کاربران برای راحت پیدا کردن محتواها
    • کمک به صاحب صفحات برای نمایش سایت به کاربرانی که این صفحه را دنبال نکرده اند

    در نوشتن هشتگ های پست های خود دقت کنید که از کلمات یا عیاراتی استفاده کنید که با حوزه فعالیتتان و با محتوای پست ها مرتبط باشد. به علاوه از کلمه کلیدی اصلی و کلمه کلیدی دوم خود نیز حتماْ در نوشتن آنها استفاده کنید. همچنین تعداد هشتگ ها را در تعدادی منطقی نگه دارید و از نوشتن هشتگ های زیاد جداْ پرهیز کنید.

    هشتگ

    5) کپشن ها

    کپشن ها توضیحاتی یک یا چند  پاراگرافی (نهایتاً ۲۲۰ کاراکتری) برای توصیف پست ها هستند.

    کپشن و سئو اینستاگرام

    کپشن ها را نیز می توان مثل توضیحات متا دانست. همچنین همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، کپشن ها یکی از ۳ فاکتوری هستند که اینستاگرام جدیداً برای ارزیابی محتوای صفحات مورد بررسی قرار می دهد. بنابراین در نوشتن این توضیحات دقت کنید که محتوای مرتبط با پست بنویسید و حتماً از کلمات کلیدی صفحه خود نیز در متن آنها استفاده کنید. البته فراموش نکنید که یک یا دو بار از این کلمات کلیدی استفاده کنید و نه بیشتر!

    6) متن جایگزین

    متن جایگزین در اینستاگرام، متنی که به تصاویر اضافه می کنید تا الگوریتم های اینستاگرام بفهمند که محتوای این تصویر چیست. لازم به ذکر است که متن جایگزین فقط در پس زمینه قابل مشاهده و بررسی است. بنابراین به کاربران نمایش داده نمی شود.

    متن جایگزین و سئو اینستاگرام

    مدت هاست که اینستاگرام به کمک برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی خود، تصاویر و متن جایگزین آنها را بررسی می کند. اما به احتمال زیاد از این پس اهمیت متن جایگزین بیشتر خواهد شد. چرا که احتمالاَ اینستاگرام از آن نیز برای آگاهی از محتوای صفحه ها استفاده خواهد کرد. پس برای هر تصویر، یک متن جایگزین کاملاً مرتبط با محتوا بنویسید که ترجیحاً شامل کلمه کلیدی نیز باشد.

    نکته: برای اضافه کردن متن جایگزین به تصاویر،  وارد پست آن تصویر شوید. سپس روی آیکون ۳ نقطه بالا کلیک کنید. بعد ” Edit Alt Text” را انتخاب کرده و متن مد نظرتان را برای تصویر وارد کنید. سپس آیکون تیک را بزنید تا آن را نهایی کنید.

    7) منشن

    منشن ها نام های کاربری هستند که همراه با کاراکتر “@”  نوشته می شوند. مثل [email protected] وقتی اکانتی را به این شکل منشن می کنیم، برای او اعلانی فرستاده خواهد شد. همینطور اگر کاربران روی این اکانت کلیک کنند، می توانند مستقیماً وارد صفحه آن اکانت شوند.

    از منشن ها می توان در بخش های مختلف صفحه استفاده کرد؛ مثل:

    • کامنت ها
    • بایو
    • کپشن
    • تصاویر
    • ویدئوها
    • استوری ها

    منشن و سئو اینستاگرام

    منشن ها را می توان معادل بک لینک ها برای وب سایت ها دانست. هر بار که اکانت شما توسط شخص دیگری منشن می شود، یا هر بار که شما اکانت دیگری را منشن می کنید، در واقع یک لینک با اکانت های دیگر برقرار شده است. این احتمال بسیار زیاد است اینستاگرام از منشن ها هم برای شناسایی محتوای صفحه استفاده کند. در واقع احتمالاً این کار را با بررسی هر دو اکانت و ایجاد یک رابطه بین محتوای آنها انجام می دهد. پس سعی کنید اکانت هایی را که محتوای مرتبطی با صفحه شما دارند، منشن کنید. همینطور اکانت های دیگر را نیز تشویق کنید که شما را منشن کنند.

    8) کامنت

    کامنت ها متن هایی یک یا چند خطی (نهایتاَ ۳۰۰ کاراکتری) هستند که می توانید برای پست های صفحه خود یا پست های دیگران بنویسید. هدف کامنت ها این است که کاربران اینستاگرام بتوانند بازخورد خود را نسبت به پست های یکدیگر نشان داده و با هم ارتباط قرار کنند.

    کامنت و سئو اینستاگرام

    می توان گفت کامنت ها هم مثل منشن ها، نوعی بک لینک محسوب می شوند. به این معنی که هر چه کامنت های بیشتری برای پست های خود دریافت کنید، سئو بهتری برای صفحه خود خواهید داشت. برای استفاده هر چه بهتر از کامنت ها برای ارتقای سئو صفحه خود، سعی کنید زیر پست هایی که با حوزه فعالیت شما مرتبط هستند، کامنت بگذارید. همینطور در پست های خود نیز کاربران را تشویق کنید که نظر یا ایده خود را در کامنت ها بنویسیند.

    المان های مختلف اینستاگرام

    سخن پایانی

    در نظر گرفتن اصول و مبانی سئو در اینستاگرام، نه تنها به دیده شدن بیشتر صفحه کسب و کارتان کمک شایان ذکری خواهد کرد، بلکه در طراحی استراتژی های محتوای پیش رو نیز می تواند مثل یک چراغ راهنما عمل کرده و راه را برایتان روشن کند. امیدواریم با مطالعه این مطلب دید روشن تری نسبت به سئو اینستاگرام پیدا کرده باشید. اگر سؤالی درباره موضوعات ذکر شده دارید، خوشحال می شویم که در قسمت نظرات با ما در تماس باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵