همانطور که می دانید سیستم همکاری در فروش و یا افیلییت مارکتینگ یک مدل فروش است که در آن یک شرکت شخص ثالث با تولید ترافیک بیشتر منجر به فروش محصولات و خدمات یک شرکت می شود. 15٪ از درآمد تجارت الکترونیکی در جهان را می توان به سیستم همکاری در فروش اختصاص داد. یکی از سایت هایی ه در این زمینه بسیار محبوب است، دیجی کالا است به همین علت در این مقاله به بررسی و آموزش کسب درامد از همکاری در فروش دیجی کالا می پردازیم.
سیستم همکاری در فروش قبل از گسترش اینترنت نیز وجود داشته و در آن زمان متخصصین بازاریابی برای اینکه با صاحبان کسب و کار های کوچک تر به رابطهای برد-برد داشته باشند، روش بازاریابی افیلییت را ابداع کرده بودند. پس از آن این ایده نمود الکترونیکی پیدا کرد و اولین بار در سال 1996 توسط جف بزوس مالک آمازون ایجاد شد. بر طبق سیستم همکاری در فروش امازون هر فردی که لینک کتابهای فروشگاه آمازون را در وبسایت خود قرار دهد و از طریق این لینک کتابی سفارش داده شود، درصدی از فروش را به حساب او واریز می شود.
از آن به بعد با گسترش اینترنت محبوبیت این سیستم افزایش پیدا کرد چراکه این سیستم ها میتوانند با حداقل سرمایه منبع کسب درآمد مطمئنی برای مشاغل نوپا باشد. این نوع فروش از مهم ترین شیوه های کسب درآمد اینترنتی است و افراد مختلف می توانند به راحتی از طریق شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام و یا سایت خود، کانالی برای کسب درآمد آنلاین خود ایجاد کنند و فروش را افزایش دهند.
آمازون نمونه ی سیستم همکاری در فروش خارجی و دیجی کالا نمونه ی ایرانی این نوع سیستم ها می باشد. در سیستم کسب درآمد دیجی کالا با استفاده از یک برنامه بازاریابی ، وب سایت ها و وبلاگ نویسان لینک هایی به صفحه یک محصول بررسی شده و یا مورد بحث ایجاد می کنند و به ازای هر خرید انجام شده مبلغی به آن ها تعلق می گیرد.
هر فردی با هر شرایطی می تواند عضو همکاری در فروش دیجی کالا شود و از طریق افزایش فروش کالاها کسب درآمد کند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید از طریق سیستم همکاری در فروش دیجی کالا کسب درآمد کنید و برای موفقیت در آن نیاز به رعایت چه نکاتی دارید.
همکاری در فروش دیجی کالا چیست و چگونه کار می کند؟
سیستم همکاری در فروش دیجی کالا از سال ۹۶ راه اندازی شد و امروزه در این سیستم ماهیانه حداقل ۱ میلیارد تومان به افرادی که در آن مشغول به فعالیت هستند تعلق می گیرد. در این سیستم، افراد از ماهیانه ۲ میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان بسته به میزان فعالیت و فروش خود دریافت میکنند.
اساس سیستم همکاری در فروش به این صورت است که اگر شما در سایت خود به کسی کالایی را پیشنهاد دهید و او از طریق یک لینک آن را خریداری کند، به شما درصدی از فروش تعلق میگیرد. یک سیستم همکاری در فروش می تواند مالک چندین وب سایت یا لیست ایمیل بازاریابی باشد. هرچه یک سیستم دارای وب سایت یا لیست ایمیل بیشتری باشد، شبکه وی گسترده تر خواهد شد و از این طریق آن ها محصولات ارائه شده در بستر تجارت الکترونیکی را به شبکه خود ارتباط داده و آن را تبلیغ می کنند.
سیستم های همکاری در فروش این تبلیغات را با استفاده از تبلیغات بنری، متنی و یا لینک ها در چندین وب سایت متعلق به خود یا از طریق ایمیل به مشتری خود انجام می دهد. همچنین ممکن است یک فردی کالای مورد نظر را نقد و بررسی کند و لینک کالا را در متن خود قرار داده و این گونه آن محصول به فروش می رسد.
همچنین این شرکت ها برای جلب توجه مخاطب به یک سرویس یا محصول از تبلیغات به صورت مقاله، فیلم و تصویر استفاده می کنند. شرکت های همکاری در فروش در صورت خرید محصول یا خدمات یک فروشنده، حساب کاربری لفیلیت او را در کمیسیون توافق شده شارژ می کند، که این کمیسیون می تواند 5 تا 10 درصد از قیمت فروش باشد.
درصد این کمیسیون به این بستگی دارد که به واسطه شما کدام گروه از محصولات خریداری شود. ب عنوان مثال اگر کاربری از طریق لینک شما وارد وبسایت دیجی کالا شود و از لوازم آرایشی و بهداشتی خرید کند، شما درصد تعیین شده از قیمت آن کالا را دریافت خواهید کرد. اما نکته اینجا است که حتی اگر کاربری که روی لینک شما کلیک کرده و وارد سایت دیجی کالا شود و کالا را نخرد و به جای آن کالایی از گروه دیگر را خریداری کند، باز هم درصدی از فروش به شما میرسد!
هدف استفاده از سیستم های افیلییت مثل همکاری در فروش دیجی کالا افزایش فروش با کمترین میزان هزینه برای تبلیغات ، پشتیبانی و … است. فروش از این طریق یک روش سریع و ارزان برای کسب درآمد بدون دردسر های مربوط به فروش یک محصول مانند انبارداری ، تامین کالا و یا ارسال است و برای کسانی که می خواهند درآمد خود را به صورت آنلاین افزایش دهند ، بسیار سودآور خواهد بود. تنها کاری که شما لازم است انجام دهید این است که پیشنهاد خرید محصولات را ارائه دهید.
تفاوت دیجی کالا با سایر سیستم های همکاری در فروش
با وجود شباهت های همکاری در فروش دیجی کالا با سایر سیستم های همکاری در فروش جهان چند تفاوت اساسی وجود دارد. یکی از این تفاوتها، مربوط به مدت زمان بین کلیک کاربر روی لینک کالا در سایت شما تا خرید آن است. این مدت زمان ، مقداری است که کاربری کالایی را به سبد خرید خود اضافه می کند اما همان لحظه آن را خریداری نمی کند. در واقع وقتی کاربری وارد یک وب سایت میشود یک کد متعلق به این فرد می شود و این کد در دستگاه او برای مدتی معین معمولا ۳۰ دقیقه (ممکن است بیشتر هم باشد) ذخیره میشود. اگر این فرد دوباره به سایت بازگردد، بازهم سرور تشخیص میدهد که این کاربر همان کاربر قبلی بوده است و آن را شناسایی می کند.
در سایر سیستمهای بازاریابی افیلییت در دنیا حداکثر زمانی که برای این مورد در نظر گرفته شده ۱۵ روز است. اما در سیستم دیجی کالا این زمان ۳۰ روز است و این بسیار مفید خواهد بود زیرا اگر کاربری در مدت زمان 30 روز روی لینک کالا در سایت شما کلیک کرده و وارد دیجی کالا شود و آن را خریداری کند شما کمیسیون خود را دریافت خواهید کرد. یعنی از طریق این کد میتوان فهیمد این کاربر همان فردی بوده که روی لینکی که شما در وبسایت خود قرار داده اید کلیک کرده و وارد دیجی کالا شده است.
یک تفاوت دیگر در سیستم بازاریابی وابسته دیجی کالا با سیستمهای دیگر در دنیا این است که در دیجی کالا این سیستم تنها به وبسایت محدود نیست و شما حتی میتوانید در صفحات شبکههای اجتماعی و کانال های دیگر نیز این لینکهای خود را قرار دهید.
میزان کمیسیون ها و نحوه ی پرداخت آن ها
حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه سیستم همکاری در فروش دیجی کالا پس از اتصال فروشنده به مصرف کننده و اتمام خرید، کمیسیون شما را پرداخت می کند؟ در حالت کلی درصد کمیسیون مشخص می کند که مبلغی که از فروش یک کالای خاص نصیب شما میشود چقدر است. درصد کمیسیون برای کالاهای مختلف فرق میکند و بین ۰.۵ درصد تا ۱۰ درصد متغیر است. در جهان و سایر کشور ها شرکت افیلییت ممکن است افراد بر اساس موارد زیر کمیسیون خود را دریافت کنند:
-
پرداخت به ازای هر فروش
این ساختار بازاریابی وابسته استاندارد است و معمولاً از این نوع بازاریابی استفاده می شود. در این نوع پرداخت، فروشنده پس از خرید مشتری از نتیجه استراتژی های بازاریابی شرکت افیلیت، درصدی از قیمت فروش محصول را به آن شرکت پرداخت می کند.
-
پرداخت به ازای لید ها
یک سیستم پیچیده تر، پرداخت براساس تبدیل لیدها است. شرکت سیستم همکاری در فروش باید مصرف کننده را ترغیب کند تا از وب سایت فروشنده بازدید کند و اقدامات مورد نظر را انجام دهد – این اقدامات می تواند پر کردن فرم تماس ، ثبت نام برای آزمایش یک محصول ، مشترک شدن در خبرنامه و … باشد.
-
پرداخت به ازای ترافیک
این نوع پرداخت در جهت هدایت مصرف کنندگان از بستر بازاریابی همکاری در فروش به وب سایت فروشنده است. این بدان معنی است که شرکت افیلیت باید مصرف کننده را از سایت شرکت افیلیت به سایت فروشنده منتقل کند. شرکت افیلیت براساس افزایش بازدید کمیسیون خود را دریافت می کند.
میزان کسب درامد از همکاری در فروش دیجی کالا
شما در همکاری در فروش دیجی کالا می توانید پس از ثبت نام با مراجعه به پنل کاربری>محصولات>مشاهده محصولات این درصد ها را مشاهده کنید و برای تخمین درآمد ماهانه خود کافی است مقادیر لازم در ماشین حساب موجود در وب سایت دیجی کالا را وارد کنید.
همانطور که در این شکل می بینید این ماشین حساب به شما کمک می کند تا راحت تر بر روی حوزه ی کاری خود متمکز شوید و بر اساس میزان درآمدی که انتظار دارید بهتر است بر روی چه مواردی سرمایه گذاری کنید. این ماشین حساب دارای 4 بخش است :
-
تعداد کلیک
در این قسمت باید ببینید تعداد افرادی را که بر روی لینک شما کلیک می کنند چه تعداد هستند.
-
نرخ تبدیل
نرخ تبدیل یعنی این که چند درصد از کل افرادی که بر روی لینک شما کلیک کرده اند محصولات را خریداری می کنند. این نرخ بسته به نوع کالا، معمولا بین ۱ درصد تا ۱۰ درصد است.
-
میانگین فروش
این گزینه مربوط به قیمت معمول یک کالا می باشد. یعنی باید مشخص کنید کالاهایی که به اشتراک گذاشته اید به طور متوسط چقدر قیمت دارند.
درصد کمیسیون که بخش آخر می باشد را در قسمت های قبل بررسی کردیم. پس از وارد کردن مقادیر موردنظر بر روی محاسبه کلیک کنید تا درآمد خود را تخمین بزنید.
نحوه شروع فعالیت در سیستم کسب درآمد دیجی کالا
برای شروع فعالیت در سیستم کسب درآمد دیجی کالا شما نیاز دارید چهار مرحله ی زیر را به ترتیب انجام دهید تا بعد از آن بتوانید به درآمدزایی برسید:
-
ثبت نام
مرحله اول مربوط به ایجاد حساب کاربری در سیستم همکاری در فروش دیجی کالا و ورود به پنل شخصی شما می باشد. برای انجام این کار پس از مراجعه به آدرس اینترنتی دیجی کالا فیلدهای موجود برای فرم ثبت نام را تکمیل کنید.
-
تکمیل پروفایل
پس از تکمیل ثبت نام و فعالسازی حساب کاربری، باید پروفایل خود را تکمیل کنید. برای دسترسی داشتن به این بخش پس از ورود، در قسمت بالا سمت راست بر روی آیکون چرخ دنده کلیک کنید تا اطلاعات لازم برای تکمیل پروفایل خود را وارد کنید.
این اطلاعات شامل اطلاعات بانکی شما برای واریز درآمد ماهانه (اطلاعات مربوط به شماره شبا و شماره کارت بانکی خود را ثبت کنید زیرا از این اطلاعات در زمان واریز درآمد و تسویه حساب با شما استفاده خواهد شد.) ، اطلاعات هویتی شامل نام و نام خانوادگی، استان، شهر و آدرس محل سکونت به همراه کد پستی و… می باشد. در پایان تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه خود را با کلیک روی قسمت مشخص شده آپلود کنید.
-
ثبت رسانه
پس از تکمیل پروفایل میتوانید رسانه مورد نظر خود را برای آغاز فعالیت ثبت کنید تا پس از بررسی و تایید آن، شما در آن رسانه (سایت، پیج اینستاگرام، کانال تلگرام) کار خود را شروع کنید. برای دسترسی به این قسمت بعد از ورود به حساب کاربری، از منوی سمت راست روی گزینه «مدیریت رسانهها» کلیک کرده و رسانه ی خود را ثبت کنید. برای ثبت رسانه به خاطر داشته باشید که می توانید نام رسانه را به دلخواه انتخاب کنید اما این را بدانید که در گزارشات فروش و سفارشات، از این نام به جهت معرفی رسانه استفاده میشود.
به عنوان مثال اگر رسانه شما سایت است، آدرس کامل صفحه اصلی را وارد کنید. در صورتی که رسانه شما پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام است، حتما آدرس را به صورت کامل وارد کنید و از وارد کردن آی دی رسانه خودداری کنید. پس از تکمیل اطلاعات بر روی گزینه ” ثبت رسانه ” کلیک کنید تا اعتبار سنجی رسانه ی وارد شده صورت بگیرد.
-
ایجاد لینک
پس از تایید رسانه، شما باید لینک های مخصوص هر رسانه را تولید کنید و آن ها را به اشتراک بگذارید. برای این از منوی سمت راست بر روی گزینه «مدیریت لینکها» کلیک کنید. در این صفحه میتوانید لینکهای اختصاصی خود را ساخته و آن را به اشتراک بگذارید. ابتدا فروشگاه اینترنتی مانند دیجی کالا و یا دیجی استایل را انتخاب کنید و سپس رسانه ی خود را انتخاب کنید.
شما باید برای لینک خود یک عنوان در نظر بگیرید. به عنوان مثال این عنوان می تواند نام محصولتان باشد. در قسمت آدرس نیز، آدرس محصول یا صفحهای که میخواهید کاربران با کلیک روی لینک اختصاصی شما به آن صفحه منتقل شوند را وارد نمایید. در نهایت بر روی ثبت کلیک کنید.
ابزار های لازم برای راهاندازی یک سیستم افیلیت
همانطور که می دانید برای هر کاری ابزارها می توانند بسیار مفید واقع شوند و هزینه ها را کاهش دهند. در سیستم همکاری در فروش نیز ابزار های رایگان و تحت وب بسیار زیادی وجود دارد که می توانید از طریق آن ها به گزارش ها و آمار موردنیاز خود دسترسی داشته باشید. همانطور که می دانید شما بسته به رسانه ای که انتخاب کرده اید محتوای متفاوتی نیاز خواهید داشت. در حالت کلی شما به یک موبایل نیاز دارید که بتواند در آن آخرین نسخهی شبکههای اجتماعی را نصب کنید. اما علاوه بر آن برای محتوای تبلیغاتی خود به موارد دیگری نیز نیاز دارید.
شما می توانید سه دسته محتوای متنی، تصویری و یا ویدئویی تولید کنید و برای نوشتن یک متن تبلیغاتی جذاب و یا برای ایجاد محتوای مورد نیاز خود به یک ویرایشگر متن، تصویر و ویدئو نیاز خواهید داشت.
فراموش نکنید که عکس ها و تصاویر تاثیر بسزایی در فروش محصولات دارند. برای ادیت و طراحی عکس و تصویر هزاران برنامه و نرمافزار وجود دارد که می تواند از آن ها استفاده کنید به عنوان مثال نرمافزار فتوشاپ می تواند به شما کمک بسیار زیادی کند. پلتفرم تحت وب canva نیز به شما امکان طراحی و ادیت عکس را بهصورت رایگان میدهد و می توانید به راحتی محتوای با کیفیت ایجاد کنید.
طراحی و تهیه ویدئو از تولید متن و تصویر دشوارتر است ولی تأثیرگذاری آن امروزه بیشتر شده است و افراد راحت تر می توانند به شما اعتماد کنند. بنابراین در صورت امکان فیلم های مختلف مربوط به محصولات خود را به اشتراک بگذارید. می توانید از فیلم های موجود در وب سایت های مربوط به محصولاتتان استفاده کنید تا به این ترتیب بدون صرف هزینه ویدئو های جذابی را به اشتراک بگذارید. به خاطر داشته باشید که برای داشتن و تولید محتوایی که باعث افزایش نرخ تبدیل می شود داشتن یک استراتژی محتوا می تواند بسیار مفید باشد.
پیشنهاد می کنیم حتما نگاهی هم به افزونه همکاری در فروش دیجی کالا در استورمانستر بیندازید.
از چه استراتژی های بازاریابی سیستم همکاری در فروش باید استفاده کرد؟
برای موفقیت در سیستم همکاری در فروش دیجی کالا در فروش بهتر است موارد زیر را به خاطر داشته باشید:
-
انتخاب یک محصول و تمرکز بر آن
هنگام شروع فعالیت بازاریابی وابسته ، باید مخاطبانی را جذب کنید که علایق بسیار خاصی دارند. این به شما این امکان را می دهد که کمپین های همکاری در فروش خود را متناسب با آن ها تغییر دهید و احتمال تبدیل را افزایش دهید. با شناخته شدن به عنوان یک متخصص در یک زمینه به جای ترویج مجموعه گسترده ای از محصولات ، قادر خواهید بود برای افرادی که محصول خاصی را خریداری می کنند اولویت داشته باشید. اینگونه شما مشتریان وفاداری را برای کسب و کار خود ایجاد خواهید کرد.
-
شروع به بررسی محصولات و خدمات
بر بررسی محصولات و خدماتی که در دامنه تخصص شما قرار دارند تمرکز کنید. سپس، با استفاده از روابطی که با مخاطبان خود به عنوان یک متخصص در یک حوزه ی خاص ایجاد کرده اید، به آن ها بگویید که چرا از خرید محصول و یا خدمات مورد تبلیغ شما سود می برند. تقریباً هر چیزی که به صورت آنلاین فروخته می شود ، قابل بررسی و مقایسه است. به خصوص مقایسه یک محصول با سایر محصولات هم رده آن نیز بسیار موثر است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که محتوای با کیفیتی را برای کاربران خود ایجاد می کنید.
-
از چندین منبع استفاده کنید
به جای اینکه فقط بر یک کمپین ایمیلی تمرکز کنید، وقت خود را صرف کسب درآمد با یک وبلاگ کنید و یا استراتژی برای کسب درآمد از طریق اینستاگرام ایجاد کنید. با مخاطبان خود در رسانه های اجتماعی تماس داشته باشید و حتی به تبلیغات بین کانال های مختلف بپردازید. انواع استراتژی های بازاریابی را آزمایش کنید تا ببینید مخاطبان شما به کدام یک بیشتر پاسخ می دهند. مرتباً از این روش ها استفاده کنید.
-
با ترند ها پیش بروید
در حوزه بازاریابی وابسته رقابت جدی وجود دارد. شما باید اطمینان حاصل کنید که در هر گرایش جدیدی در سطح بالایی باقی بمانید. علاوه بر این، می توانید حداقل از چند روش جدید بازاریابی که به طور مداوم در حال ایجاد هستند، بهره مند شوید. مطمئن باشید که تمام این استراتژی های جدید را به روز نگه دارید تا تضمین کنید که نرخ تبدیل و در نتیجه درآمد شما تا حد ممکن بالا خواهد بود.
-
فقط محصولی را که با آن بسیار آشنا هستید را توصیه کنید.
اعتماد سازی با مخاطبان خود در بازاریابی شرکت های وابسته مثل همکاری در فروش دیجی کالا حرف اول را می زند و سریع ترین راه برای انجام آن توصیه محصولاتی است که یا قبلاً استفاده کرده اید و یا درباره ی آن اطلاعات کاملی دارید. هرگز به کسی نگویید که مستقیماً کالایی را خریداری کند ، بلکه به صورت غیر مستقیم تنها محصول موردنظر را توصیه کنید. توصیه های شما هرچه مفیدتر و با کیفیت تر باشد، احتمال اینکه بازدید کنندگان وب شما برای تخصص شما بازگردند، بیشتر است.
-
بر روی منابع ترافیکی خود تمرکز کنید.
مهم است که بدانید ترافیک شما از کجا می آید و اطلاعات جمعیتی مخاطبان شما چه می باشد. این اطلاعات به شما این امکان را می دهد که پیام خود را به صورت دلخواه با مخاطبان خود تنظیم کنید تا بتوانید بهترین توصیه های مربوط به محصولات را ارائه دهید. منابع ترافیک ممکن است شامل ترافیک ارگانیک ، پولی ، شبکه های اجتماعی ، لیست ایمیل یا مستقیم باشد.
برای مشاهده مواردی مانند زمان صرف شده در صفحه ، نرخ تبدیل ، موقعیت جغرافیایی ، سن ، جنسیت ، زمان روز ، دستگاه ها (تلفن همراه در مقابل دسک تاپ) و موارد دیگر می توانید داده های منبع ترافیک را در Google Analytics مشاهده کنید تا بتوانید تلاش خود را بر بالاترین ترافیک تبدیل این داده های تجزیه و تحلیل برای تصمیم گیری آگاهانه ، افزایش دهید. اموزش نصب انالیتیکس در وردپرس را از دست ندهید.
جمع بندی
سیستم همکاری در فروش و یا افیلییت مارکتینگ یک راه حل ایده آل برای کسانی است که می خواهند کنترل درآمد خود را بدست آورند. سیستم همکاری در فروش دیجی کالا امروزه بسیار طرفدار دارد و می تواند منبع درآمد خوبی برای نوجوانان، جوانان، خانم های خانه دار، وبمسترها و یا هر فردی باشد که می خواهد لذت کسب درآمد در خانه را تجربه کند و یا به فکر ایجاد یک منبع درآمدی جدید است باشد. اگرچه موفقیت در این سیستم به مهارت ها و استراتژی های بازاریابی مورداستفاده ی شما نیز بستگی دارد ، اما می تواند راهی موثر برای دستیابی به اهداف شما به عنوان یک شغل اصلی یا یک شغل دوم باشد.