شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

moz d8a8d987d8aad8b1 d8a7d8b3d8aa db8cd8a7 semrushd89f 6157014cdd132
شناسه پست: 6366
بازدید: 913

  • مقایسه moz و semrush

    وقتی صحبت از ابزارهای آنالیز سئو است، با گزینه های زیادی رو به رو هستیم. اما دو ابزار Moz و SEMrush هر دو جزو گزینه های برتر این لیست هستند. از طرفی از آنجایی که عملکرد و اهداف کلی این دو ابزار نزدیک به هم است، بسیاری از صاحبان کسب و کارها و متخصصین سئو، نمی توانند گزینه بهتر را برای خود انتخاب کنند. به همین منظور در این مطلب تصمیم گرفتیم که راهنمایی را جهت مقایسه Moz و SEMrush خدمت شما همراهان گرامی ارائه دهیم. پس اگر مایلید بدانید که کدام یک از این دو ابزار قدرتمند می توانند انتخاب ایده الی برای کسب و کار آنلاین شما باشند، تا انتهای این مطلب از استورمانستر همراه ما باشید.

    با Moz و SEMrush بیشتر آشنا شوید

    قبل از مقایسه Moz و SEMrush، بهتر است مرور کنیم که این دو ابزار دقیقاً چه هستند؟ به زبانی ساده، Moz و SEMrush هر دو ابزارهایی برای کمک به بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو و به خصوص گوگل هستند. این ابزارها در این مسیر روش های مختلفی را به کار می گیرند. اما مهم ترین کاری که انجام می دهند، ارائه اطلاعاتی از وضعیت سایت است.

    اطلاعاتی که از این دو ابزار به دست می آورید، می توانند برای دستیابی به اهداف زیر کمک بزرگی باشند:

    • آگاهی از این که کاربران در حوزه فعالیت شما بیشتر از کدام کلمات کلیدی استفاده می کنند.
    • شناخت محتواهایی که بتوانند ترافیک ارگانیک و واقعی بیشتری را جذب کنند.
    • شناسایی فرصت های طلایی برای دریافت بک لینک های بیشتر.
    • ارزیابی و تغییر جنبه های فنی سایت برای ارتقای سئو آن.

    قابلیت های مشترک Moz و SEMrush

    در ادامه این دو ابزار را به تفکیک ویژگی ها مقایسه می کنیم. اما از آنجایی که طبیعتاً بین این دو ابزار وجوه اشتراکی هم وجود دارد، بهتر است ابتدا با این ویژگی های مشترک آشنا شوید.

    هر دو ابزار Moz و SEMrush می توانند:

    • کلمات کلیدی محبوب را به شما معرفی کنند تا محتواهای آینده خود را بر اساس آنها تولید کنید.
    • بگویند که دسترسی به رتبه بالا برای هر یک از کلمات کلیدی چه قدر دشوار خواهد بود (یعنی فاکتور دشواری کلمات کلیدی را مشخص کنند).
    • در پیدا کردن سایت هایی که می توانند برای شما بک لینک بسازند، کمک کنند.
    • به شما امکان دهند که ممیزی های پایه ای سئو را در سایت خود پیاده کنید تا ببیند که چه تصمیماتی می توانند وضعیت سئو سایت را بهتر کنند.

    لازم به ذکر است که با هر سیستم مدیریت محتوا (مثل وردپرس و …) یا هر ابزاری (مثل Wix و …) که کار می کنید، این ابزارها کارآمد خواهند بود و شما را در مسیر ارتقای سئوی سایت راهنمایی خواهند کرد. آموزش سئو را از استورمانستر به رایگان دریافت کنید.

    مقایسه Moz و SEMrush به تفکیک ویژگی ها

    حالا نوبت به مقایسه Moz و SEMrush به تفکیک قابلیت ها و ویژگی ها می رسد. در ادامه این دو ابزار را در حوزه های مختلف آنالیز سئو با هم مقایسه می کنیم.

    1/ قابلیت آنالیز دامنه

    یکی از مفیدترین قابلیت های Moz و SEMrush تجزیه و تحلیل دامنه است. به این معنی که یک نمای کلی از عملکرد یک دامنه در صفحه نتایج موتورهای جست وجو ارائه می دهند. به کمک این گزارش می توانید از وضعیت سایت خود به تنهایی و در مقایسه با رقبا آگاه شوید.

    در نتیجه این آنالیز، اطلاعات زیر به شما نمایش داده می شوند:

    • رتبه سایت که نشان می دهد تا به اکنون چه قدر خوب عمل کرده اید.
    • تعداد لینک های خارجی که همانطور که می دانید هر چه بیشتر باشند، رتبه سئو نیز بالاتر خواهد بود.
    • تعداد کلمات کلیدی وب سایت بر اساس آنها رتبه بندی می شود.
    • Anchor textها که معمولاً در لینک های سایت استفاده می شوند.
    • دامنه سایت های رقبا.

    آنالیز دامنه در هر دو ابزار به اندازه کافی راحت است. اما احتمالاً در این زمینه با SEMrush راحت تر هستید. برای انجام این نوع آنالیز در SEMrush به سادگی وارد بخش “Domain Overview” می شوید. برای آشنایی با semrush، مقاله SEMrush چیست را بخوانید.

    آنالیز سایت

    اما در Moz مراحل انجام این کار کمی بیشتر است. در این ابزار آنالیز دامنه به دو بخش ” Keyword Research” و ” Link Research” تقسیم شده است. بنابراین برای دستیابی به اطلاعات هر یک از این حوزه ها باید بین دو بخش جا به جا شوید. ببینید moz چیست.

    کنسول moz

    به علاوه اگر بخواهید در Moz اطلاعات رقبا را نیز مشاهده کنید، باید مراحلی را طی کنید. به این ترتیب که برای مثال، یکی از بخش های پروژه خود را به یک وب سایت دیگر اختصاص دهید. از طرفی Moz بنا به این که عضو کدام یک از برنامه های این ابزار هستید، این امکانات را محدود می کند. به عنوان مثال اگر در سطح ابتدایی باشید، تنها می توانید 3 رقیب را بررسی کنید. با ابزار آنایز رقبا آشنا شوید.

    در آنالیز دامنه کدام ابزار بهتر است؟

    با توجه به این که قابلیت های مربوط به آنالیز دامنه در SEMrush به طور همزمان و بدون نیاز به مراحلی خاص ارائه می شوند، SEMrush ابزار راحت تری برای این نوع آنالیز است.

    این مطلب رو هم بخون:  10 اشتباه خطرناک و مهلک در فروش که شاید شما هم مرتکب شوید!

    علاوه بر این، در SEMrush می توانید تخمینی از ترافیک ماهانه دامنه را هم ببیند که این در Moz ارائه نمی شود. برای دسترسی به این قابلیت در Moz باید حساب Google Analytics خود را به این ابزار متصل کنید تا بتوانید این آمار را مشاهده کنید.

    البته باید اشاره کنیم که آماری که SEMrush نمایش می دهد هم، از لحاظ دقت متوسط هستند. اما در هر صورت می توانند به صورت حدودی و مقایسه ای اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهند.

    از طرفی قابلیت ” competitive positioning map” در SEMrush، با توجه به کلمات کلیدی که رتبه بندی بر اساس آنها انجام شده و برآورد ترافیک ماهانه، یک نقشه مقایسه ای بین سایت شما و رقبا نمایش می دهد.

    نقشه جایگاه رقبا در کلمه کلیدی

    2/ قابلیت تحقیق کلمات کلیدی

    فرایند تحقیق کلمه کلیدی در هر دوی این ابزارها به چهار دسته کلی تقسیم می شوند:

    1. تعیین این که چه تعدادی از مردم برای هر یک از کلمات کلیدی جست و جو می کنند.
    2. تعیین میزان دشواری کلمه کلیدی در ارتقای رتبه سایت
    3. پیدا کردن سایت هایی که قبلاً بر پایه آن کلمات رتبه بندی شده اند
    4. دریافت کلمه کلیدی های محبوب دیگر به عنوان پیشنهاد

    آنالیز کلمه کلیدی

    در هر دوی این ابزارها کافیست یک کلمه کلیدی را در بخش مختص آن وارد کنید و بلافاصله اطلاعات بالا را در مورد آن ببینید.

    اطلاعات مربوط به کلمه کلیدی در ابزار آنالیز

    نکته: در هر دوی این ابزارها نمره صد به عنوان بالاترین میزان دشواری کلمه کلیدی در نظر گرفته شده است.

    اولویت بندی کلمات کلیدی

    قابلیت دیگری که با حوزه کلمات کلیدی مرتبط است، اولویت بندی کلمات کلیدی است. در هر دو ابزار Moz و SEMrush می توانید کلمات کلیدی را بر اساس شانسی که در ارتقای سایت دارند، مشاهده کنید. Moz این کار را از طریق بررسی فاکتورهای زیر در مورد کلمات کلیدی انجام می دهد:

    • ترافیک ایجاد شده توسط یک کلمه کلیدی
    • میزان دشواری آن کلمه کلیدی
    • میزان کلیک هایی که توسط آن کلمه حاصل شده اند

    اولویت بندی کلمات کلیدی

    همین قابلیت در SEMrush به شکل زیر ارائه می شود:

    دشواری کلمات در semrush

    لیست کردن کلمات کلیدی

    یکی دیگر از قابلیت هایی که می توانیم در حوزه کلمات کلیدی به مقایسه Moz و SEMrush پیرامون آن بپردازیم، قابلیت لیست کردن کلمات کلیدی است. به این ترتیب که می توانید کلمات کلیدی دلخواه خود را لیست کنید و بعداً به آن لیست سر بزنید. دو ابزار ” Keyword Manager” و ” Keyword List” مختص این کار طراحی شده اند. با روش جستجوی کلمات کلیدی در وردپرس اشنا شوید.

    نکته مهم درباره داده های Moz و SEMrush

    نکته ای که در مورد Moz و SEMrush قابل توجه است، این است که این دو ابزار داده های خود را فقط از گوگل دریافت می کنند. بنابراین کاری با سایر موتورهای جست و جو یا سایر پلتفرم ها مثل یوتیوب ندارند. البته لازم به ذکر است که در Moz و در بخش ” Rank Checker” آن این امکان را دارید که وضعیت سایت خود را در سایر موتورهای جست و جو مثل Bing ارزیابی کنید.

    3/ قابلیت آنالیز لینک سازی

    از آنجایی که لینک سازی سایت و به ویژه بک لینک ها در ارتقای سئوی سایت بسیار مؤثرند، آنالیز لینک سازی نیز یکی از مهم ترین ابعاد آنالیز سئو سایت است.

    اندازه پایگاه داده Moz و SEMrush در بک لینک ها

    در هر دوی این ابزارها می توانید نام دامنه را وارد کرده و لیستی از تمام بک لینک های آن را مشاهده کنید. اما نکته ای که باید بدانید این است که اطلاعات موجود در SEMrush بیشتر از Moz است. بنابراین در این زمینه SEMrush می تواند اطلاعات گسترده تری را ارائه دهد.

    گزارش بک لینک ها

    در حوزه گزارش بک لینک ها هر دو ابزار اطلاعات کاملاً مفیدی را در اختیارتان قرار می دهند؛ از جمله:

    • تعداد لینک های Follow و nofollow
    • Anchor textای که برای آن لینک استفاده شده
    • دامنه های جدید در مقابل دامنه های از دست رفته

    اما SEMrush همانطور که در تصویر زیر می بینید، در این زمینه نیز اطلاعات جامع تری را ارائه می دهد مانند:

    • نمایش بک لینک ها به تفکیک کشور و صنعت
    • IPهای ارجاع شده

    گزارش لینک ها در semrush

    ساخت بک لینک

    Moz و SEMrush هر دو ابزارهایی را ارئه می دهند تا به کمک آنها بتوانید فرصت های جدیدی را برای ساخت بک لینک برای سایت خود شناسایی کنید. در Moz اسم این ابزار ” link intersect” و در SEMrush اسم آن Backlink Gap است.

    در هر یک از این ابزارها نام سایت خود را وارد می کنید و میزان بک لینک را به نسبت رقبا مشاهده می کنید. همینطور می توانید سایت هایی را که می توانید از آنها بک لینک دریافت کنید را مشاهده کنید.

    نکته: در Moz می توانید سایت خود را با 5 سایت دیگر مقایسه کنید. اما در SEMrush می توانید فقط 4 سایت دیگر را به عنوان رقیب انتخاب کنید.

    شناسایی لینک های سمی

    در هر دو ابزار می توانید لینک های سمی و بی کیفیتی را که می توانند به رتبه سایت شما صدمه بزنند را شناسایی کنید. سپس می توانید این لیست را درقالب یک فابل ” disavow” در گوگل بارگذاری کنید تا از گوگل بخواهید این لینک ها را ندیده بگیرد.

    این مطلب رو هم بخون:  3 روش برای فعالسازی GZIP در وردپرس

    SEMrush در این مورد عملکرد برتری دارد. چرا که در این ابزار علاوه بر مشاهده لینک های سمی، می توانید تصمیم بگیرید که آنها را در لیست سفید قرار دهید یا به لیست رد کردن منتقل کنید. از طرفی در SEMrush اطلاعات تماس صاحبت سایت آن لینک نیز نمایش داده می شود. بنابراین می توانید از او بخواهید که لینک مذکور را حدف کند. اما این قابلیت ها در Moz در دسترس نیست.

    4/ قابلیت حسابرسی سایت

    قابلیت بعدی در مقایسه Moz و SEMrush، حسابرسی سایت است که به شما امکان می دهد عملکرد فنی سایت خود را از لحاظ استانداردهای سئو بررسی کنید.

    از نظر هر دوی این این ابزارها مهم ترین مواردی که بر بخش فنی سایت تأثیر منفی می گذارند، عبارت اند از:

    • محتواهای کپی شده
    • مشکلاتی که جلوی خزنده های گوگل را می گیرند
    • عناوین و تیترهای از دست رفته
    • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

    هر دو ابزار پیشنهادات بسیار خوبی را ارائه می دهند. اما به طور کلی می توان SEMrush را در این حوزه نیز برتر دانست. چرا که در Moz مثل بخش آنالیز دامنه، مراحل انجام این کار کمی پیچیده تر و طولانی تر است و باید بین بخش های ” crawl”، ” redirects issues” و ” page grader” جا به جا شوید. البته ناگفته نماند که بخش ” on-page grader” در Moz شامل اطلاعات بسیار ارزشمندی پیرامون موارد بالاست.

    آنالیز سئو با ابزار

    اما باز هم SEMrush نمایشی جامع تر و راحت تر از اطلاعات این حوزه را ارائه می دهد. همینطور پیشنهاداتی را هم نشان می دهد که به طور کلی شامل موارد زیر است:

    • چه کلمه کلیدی هایی را اضافه کنید؟
    • چه گام هایی برای برجسته تر کردن صفحات نزد گوگل انجام دهید؟
    • چگونه توضیح متا را بهبود ببخشید؟
    • چه اندازه ای را برای محتواها در نظر بگیرید؟
    • و … .

    پیشنهادات semrush برای سئو محتوا

    5/ قابلیت بازسازی لینک های خراب

    بازسازی لینک های خراب شامل پیدا کردن لینک های شکسته (یعنی لینک هایی که دیگر مستقیماً به یک صفحه سایت نمی رسند) و زنده کردن محتوای مرده آنهاست. بعد از این کار می توانید از سایت هایی که به صفحه قبلی لینک داده بودند، بخواهید که به این صفحه جدید لینک بدهند. این یکی از اقدامات ممتاز برای ارتقای سئو سایت محسوب می شود.

    انجام این کار در Moz اصلاً کار راحتی نیست و ملزم به طی کردن مراحلی طولانی است. اما در Semrush می توانید بسیار راحت تر به این قابلیت دسترسی داشته باشید. بنابراین بدون شک SEMrush در این حوزه پیروز میدان است.

    6/ رابط کاربری و سهولت استفاده

    در یک کلام می توان گفت منوها و رابط کاربری SEMrush بسیار ساده تر و منطقی تر از Moz طراحی شده اند و اطلاعات به شکلی منسجم تر به کاربران ارائه می شوند. به علاوه SEMrush بیشتر از Moz بر ارائه بصری اطلاعات تکیه دارد.

    گزارش کامل دامنه در semrush

    علاوه بر این، از دیگر امکانات جالب توجه SEMrush این است که در کنار گزینه ها و اطلاعات، یک آیکون دارد که با کلیک روی آن اطلاعاتی را درباره نحوه استفاده از آن بخش ارائه می دهد.

    7/ میزان پیشتیبانی از کاربران

    در مقایسه Moz و SEMrush از لحاظ میزان پشتیبانی نمی توان یکی از آنها را برتر دانست. البته در SEMrush کانال های تلفن، ایمیل و چت برای پیشتیبانی ارائه می شوند؛ ولی در Moz فقط پشتیبانی ایمیلی در دسترس است. ولی در مجموع کیفیت پشتیبانی هر دوی این ابزارها در یک سطح است.

    نتیجه نهایی مقایسه Moz و SEMrush

    اگر بخواهیم در یک نگاه اجمالی نتجیه نهایی مقایسه Moz و SEMrush را مطرح کنیم، می توانیم امتیازاتی که هر یک از دو ابزار ارائه می دهند را مرور کنیم.

    امتیازات SEMrush:

    • کاربرپسند تر بودن
    • راحتی استفاده از بخش های مختلف آن مثل شناسایی لینک های سمی و … .
    • ارائه قابلیت های حسابرسی جامع تر
    • ارائه اطلاعات به شکلی بصری تر
    • ارائه تعداد بیشتری گزارش در یک روز (در این ابزار به نسبت Moz می توانید گزارشات بیشتری را در یک روز پیرامون بک لینک یا کلمات کلیدی دریافت کنید)
    • ارائه راهنمایی هایی برای نحوه استفاده از بخش های مختلف

    امتیازات Moz:

    • امکان کراول کردن یا خزیدن سایت ها در وسعتی بزرگ تر و باکیفیت بهتر (که برای سایت های بسیار بزرگ یک مزیت طلایی محسوب می شود)
    • امکان مقایسه 5 سایت پیرامون بک لینک ها (در SEMrush این مقدار 4 عدد است)
    • قابلیت نمایش رتبه بندی سایت در سایر موتورهای جست و جو مثل بینگ و یاهو

    در آخر

    هر دو ابزارهای Moz و SEMrush مثل یک دستیار حرفه ای به شما کمک می کنند که سئو سایت خود را ارتقا دهید و در رتبه های اول گوگل باقی بمانید. اما تشخیص این که کدام ابزار می تواند عمکرد مفیدتری برای شما داشته باشد، کاملاً به اندازه کسب و کارتان و انتظاراتی که از این ابزارها دارید وابسته است. امیدواریم به کمک این مطالب در مقایسه Moz و SEMrush بتوانید ابزار ایده ال خود را برای ارتقای هر چه سریع تر و بهتر سئوی سایت خود پیدا کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵